Wpływ na kształtowanie wizerunku miasta i regionu, znaczenie wydarzenia w branży usług i turystki biznesowej, korzyści dla uczestników – Grupa PTWP, organizator Europejskiego Kongresu Gospodarczego w Katowicach (European Economic Congress – EEC), podsumowuje siódmą edycję największej imprezy biznesowej Europy Centralnej.
W dniach 20-22 kwietnia br. w Europejskim Kongresie Gospodarczym w Katowicach wzięło udział rekordowe 7,5 tys. osób.
– Katowice gościły przede wszystkim ludzi biznesu – przedsiębiorców i menedżerów największych firm, ale także prezydenta RP, unijnych komisarzy, członków polskiego rządu, polityków z Europy, Azji, Afryki – mówi Wojciech Kuśpik, inicjator EEC, prezes Grupy PTWP. – Wydarzenie cieszy się coraz większym zainteresowaniem, tym bardziej – a z każdym rokiem jest to coraz większe wyzwanie – dbamy o jego najwyższą jakość pod względem merytorycznym i organizacyjnym – dodaje.
Główne atuty Europejskiego Kongresu Gospodarczego w Katowicach to atmosfera towarzysząca temu wydarzeniu oraz interesująca tematyka wystąpień – wynika z przeprowadzonego wśród gości Europejskiego Kongresu Gospodarczego 2015 badania opinii*. Poziom zadowolenia z uczestnictwa w tegorocznym Kongresie jest wyższy w porównaniu do wskaźnika satysfakcji zanotowanego w 2014 roku.
– Europejski Kongres Gospodarczy znakomicie wpisuje się w naszą strategię, jaką jest organizowanie ważnych wydarzeń kongresowych i wystawienniczych. Kongres to prawdziwa wizytówka Górnego Śląska – mówi Marcin Krupa, prezydent Katowic.
Nad relacjami telewizyjnymi, prasowymi, radiowymi i internetowymi podczas Europejskiego Kongresu Gospodarczego 2015 pracowało ponad pół tysiąca dziennikarzy reprezentujących ponad 200 redakcji. W rezultacie w polskich mediach powstało blisko 7 tys. publikacji dotyczących, wzmiankujących lub relacjonujących wydarzenie.
– To także wynik rekordowy w historii imprezy, jednak nie to jest najważniejsze. W każdym z 7 tys. materiałów słowo „Katowice” pada przynajmniej raz. Ponad połowa z tych publikacji ukazała się w tytułach o zasięgu ponadregionalnym. To bardzo skuteczne działanie i rzeczywiste kształtowanie nowego wizerunku regionu. Ekwiwalent reklamowy, czyli kwota, jaką należałoby przeznaczyć na reklamy o tej samej powierzchni i czasie antenowym sięga 37 milionów złotych – informuje Wojciech Kuśpik.
Zmieniający się wizerunek regionu i Katowic potwierdzają opinie gości Europejskiego Kongresu Gospodarczego.
– Europejski Kongres Gospodarczy w Katowicach to świetna promocja dla regionu i bardzo duża wartość, bo Śląsk jest postrzegany przez resztę kraju raczej w dość specyficzny sposób. Kiedy do Katowic przyjeżdżają goście Kongresu, widzą, jak miasto się rozwija. Teraz to tylko od Katowic i regionu zależy, co zrobi, żeby to wykorzystać i przełożyć na efekty w postaci rozwoju gospodarczego – uważa Dariusz Żuk, prezes Polski Przedsiębiorczej.
Europejski Kongres Gospodarczy w Katowicach jest także wskazywany jako dobry przykład promocji Polski na arenie międzynarodowej. W przypadku organizowanego od trzech lat Forum Współpracy Gospodarczej Afryka-Europa Centralna, spotkanie w stolicy Górnego Śląska staje się wizytówką Polski dla gości z Czarnego Kontynentu.
– Dwa lata temu podczas Europejskiego Kongresu Gospodarczego w Katowicach uczestniczyło kilkunastu przedstawicieli krajów afrykańskich, w tym roku już kilkudziesięciu. Odebraliśmy też z Brukseli ważny sygnał polityczny, jako pokłosie Kongresu – powiedział Janusz Piechociński wicepremier, minister gospodarki RP.
Na sukces Europejskiego Kongresu Gospodarczego w Katowicach każdego roku pracuje łącznie około trzy tys. osób. Wydarzenie ma także wpływ na rozwój branż usług, turystyki biznesowej i konferencyjnej.
– W obsługę Kongresu zaangażowaliśmy całą nasza flotę, dziennie pracowało 220 osób, z czego 200 stanowili kierowcy. Przez trzy dni Kongres wygenerował dla nas ponad dwa tys. zleceń, czyli o jakieś 15-20 proc. więcej niż przy poprzednich edycjach – mówi Tomasz Cichy, City Taxi Katowice.
Goście największej imprezy biznesowej Europy Centralnej w pełni wykorzystują pulę miejsc dostępnych w hotelach w Katowicach i innych miastach regionu.
– W tym roku Sieć Hotele Diament mogła zaoferować uczestnikom i gościom Kongresu noclegi już w 11 hotelach biznesowych na terenie Aglomeracji Śląskiej, w tym aż w pięciu hotelach na terenie Katowic. Tak duże wydarzenie jak Kongres umożliwia pełne wykorzystanie potencjału noclegowego naszych hoteli. Obsługa cateringowa ponad 7,5 tys. gości i uczestników wydarzenia to także zadanie wymagające doświadczenia, praktyki i profesjonalnego przygotowania – mówi Rafał Bakalarski, prezes spółki Hotele Diament.
Przyjeżdzający na Europejski Kongres Gospodarczy do Katowic doceniają także infrastrukturę w regionie i możliwość dogodnego przybycia różnymi środkami transportu, co zdecydowanie wyróżnia stolicę Górnego Śląska od miast gospodarzy innych konferencji.
– Dobry wpływ Europejskiego Kongresu Gospodarczego odnosi się zarówno do pełnego obłożenia hotelu podczas Kongresu, ale również promocji wśród osób decyzyjnych przyjeżdżających na wydarzenie. Ma to oczywiście później odzwierciedlenie w rezultatach biznesowych hotelu – mówi Tomasz Piórkowski, dyrektor generalny hotelu Angelo Katowice. – Kongres ma ogromny wpływ na promocję i rozwój całego regionu oraz Katowic, które na te kilka dni stają się centrum życia gospodarczego kraju. Dzięki temu w dalszej perspektywie wzrasta potencjał regionu i zwiększa się rozpoznawalność samego miasta – dodaje.
Europejski Kongres Gospodarzy w Katowicach po raz pierwszy odbył się w jednym miejscu – bardzo dobrze ocenionym przez uczestników, nowym, Międzynarodowym Centrum Kongresowym. Tegoroczna edycja przyniosła rekord frekwencji i większą niż w poprzednich latach integrację uczestników.
– Kongres jest, bez dwóch zdań, fenomenalnym wydarzeniem. Moją osobistą korzyścią jest możliwość zorganizowania w jednym miejscu kilkunastu, a nawet kilkudziesięciu spotkań biznesowych w ciągu dwóch, trzech dni – mówi Paweł Tynel, partner w Dziale Doradztwa Podatkowego EY. – Kongres stał się już marką, która przyciąga specjalistów z całej Polski i promuje na naprawdę dużą skalę Katowice – dodaje.
Spotkania i rozmowy nieformalne stanowią ważne uzupełnienie oficjalnych debat, dopełniają całości wydarzenia i wpływają na jego atmosferę i odbiór.
– Ostrożnie szacując, można przypisać każdemu z uczestników kilkanaście spotkań i rozmów biznesowych, jakie odbył w czasie Kongresu. Daje to imponującą liczbę 100 tysięcy interakcji – kapitał, który z pewnością będzie procentował – komentuje Wojciech Kuśpik. – Biznes lubi konkrety, biznesmeni cenią swój czas. To, że co roku przyjeżdżają do Katowic świadczy, że jest to czas, który nie jest stracony – dodaje.
W Europejskim Kongresie Gospodarczym 2015 w Katowicach, wzięli udział prezydent RP, przewodnicząca Komisji Unii Afrykańskiej, czterech komisarzy Unii Europejskiej, europarlamentarzyści, sześciu ministrów RP oraz ponad 30 sekretarzy i podsekretarzy stanu, ministrowie i wiceministrowie zagranicznych rządów oraz blisko 150 prezesów i 50 wiceprezesów największych firm, przedsiębiorstw i instytucji z całego świata. Łącznie liczba uczestników wydarzenia przekroczyła 7,5 tys.
Wśród wiodących tematów i zagadnień siódmej edycji największej biznesowej konferencji w Europie Środkowej i Wschodniej znalazły się: wielki program inwestycyjny Unii Europejskiej, rola państwa w gospodarce, innowacyjna Europa, wyzwania globalnej gospodarki, nowe rynki i kierunki. Nie zabrakło także wymiany poglądów i doświadczeń w obszarach dotyczących przemysłu i klimatu, a także odpowiedzialnego biznesu i młodych uczestników europejskiego rynku pracy.
Nowością w agendzie był projekt EEC – Liderzy Przyszłości (EEC – Leaders of Tomorrow), którego celem jest kreowanie i promowanie aktywnej postawy obywatelskiej oraz zwiększenie zaangażowania młodych osób w życiu publicznym. Projekt oferuje studentom wykłady otwarte, możliwość udziału w charakterze prelegenta dyskusji lub słuchacza oraz współpracy przy organizacji wydarzenia.
***
Opinie gości VII Europejskiego Kongresu Gospodarczego w Katowicach:
Monika Bajka, prezes stowarzyszenia Dom Aniołów Stróżów: – Podczas Kongresu można nawiązać wiele relacji biznesowych, spotkać się twarzą w twarz z konkretnymi osobami. Dzięki stoisku udało nam się zdobyć nowe kontakty, które będziemy rozwijać. W niektórych przypadkach już rozpoczynamy współpracę.
Mirosław Bendzera, prezes Famuru: – Europejski Kongres Gospodarczy oprócz tego, że jest platformą do dyskusji, pozwala nawiązać kontakty biznesowe, również
z potencjalnymi kontrahentami. To dla firm, których reprezentanci są obecni na tej imprezie biznesowej jest jedną z wymiernych korzyści. W tym roku przedstawiciel pewnej arabskiej firmy, będąc w Katowicach na Europejskim Kongresie Gospodarczym, zechciał spotkać się z nami, by porozmawiać o potencjalnych możliwościach współpracy. Gdyby nie nasza wspólna obecność na Kongresie, być może nie byłoby okazji do spotkania.
Tomasz Buras, dyrektor zarządzający Savills Polska: – Na Kongresie w Katowicach jesteśmy obecni od kilku lat. Jesteśmy pod wrażeniem wysokiego poziomu tej trzydniowej imprezy – od merytorycznej jakości paneli, po nowe centrum kongresowe, które promuje zarówno Kongres jak i Katowice. To idealne miejsce do wymiany informacji, idei i poglądów.
Mirosław Czarnik, prezes Górnośląskiego Parku Przemysłowego:– Jestem naprawdę pozytywnie zaskoczony organizacją Kongresu, w tym aspekcie nie odbiegamy wcale od Real Expo w Monachium czy MIPIM w Cannes.
Renata Kinde-Czyż, prezes Metro Properties: – Networking to główny atut Europejskiego Kongresu Gospodarczego. Wydarzenia o takim kalibrze skupiają ekspertów z różnych branż, którzy dzielą się swoimi doświadczeniami z innymi. To niezwykle cenna platforma wymiany wiedzy, opinii i kontaktów.
Jacek Stryczek, Stowarzyszenie Wiosna, twórca inicjatywy Szlachetna Paczka: – Nie wiem, na czym polega fenomen, ale zarówno w zeszłym, jak i w tym roku panele dyskusyjne były bardzo interesujące. To nie tylko moja opinia, ale także ludzi, z którymi rozmawiam. Podoba mi się również naturalna serdeczność ludzi. Ponadto, dzięki zorganizowaniu imprezy w jednym miejscu, atmosferę (klimat imprezy) czuje się od razu po wejściu do centrum.
Piotr Wojaczek, prezes Katowickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej: – Europejski Kongres Gospodarczy uświadamia potencjalnym inwestorom, biznesmenom, a nawet samorządowcom, którzy tu przyjeżdżają, że Śląsk istnieje, a Katowice to nowoczesne miasto, w którym jakość życia jest już na tak wysokim poziomie, że może warto pomyśleć o tym, żeby się tu zakotwiczyć.
Józef Wolski, prezes Kopeksu: – Dzięki obecności na Kongresie oraz udziałowi w panelach mogliśmy przedstawić nasze stanowisko w kluczowych kwestiach. Istotna była jednak również możliwość nawiązania nowych kontaktów z potencjalnymi partnerami w branży górniczej i w branżach pokrewnych, urzędnikami i samorządowcami oraz podtrzymania już istniejących relacji. ###
* badania wśród uczestników Europejskiego Kongresu Gospodarczego 2015 na reprezentatywnych próbach badawczych przeprowadził instytut badawczy BCMM – badania marketingowe w dniach 29 kwietnia-12 maja br.
dostarczył infoWire.pl