Jesień obfituje w ważne wydarzenia w branży oświetleniowej. Zakończone ostatnio międzynarodowe targi światła i techniki Light + Building 2022 we Frankfurcie to doskonały przykład, że sezon targowy rozpoczął się na dobre. Ponad 1500 wystawców z 46 krajów, prawie milion odwiedzających, najważniejsze trendy i kierunki rozwoju branży oświetleniowej. Na tak ważnym wydarzeniu nie mogło zabraknąć także marki LABRA.
LABRA to polska rodzinna marka, która z jakości, innowacji i ekologii uczyniła swój znak rozpoznawczy. LABRA podąża za najnowszymi trendami i zawsze trzyma rękę na pulsie najważniejszych wydarzeń w branży. Nie inaczej jest i tej jesieni. Swój targowy maraton rozpoczęła obecnością na jednych z najbardziej prestiżowych targów oświetleniowych, elektrotechniki i automatyzacji budynków Light + Building.
W tym roku w dniach 2-6 października po czteroletniej przerwie, wróciły na mapę branżowych wydarzeń jedne z najważniejszych targów oświetleniowych na świecie. Light + Building, które odbywają się co dwa lata, były kilkakrotnie przekładane z powodu pandemii, teraz na prośbę branży odbyły się jako jednorazowa, jesienna edycja specjalna. Light + Building to przede wszystkim międzynarodowe miejsce spotkań producentów z branży oświetleniowej, elektrotechnicznej. Targi cyklicznie odwiedzają najlepsi architekci, projektanci oświetlenia, planiści i inżynierowie z całego świata. Nie inaczej było i w tym roku. Dzięki targom frankfurckie centrum targowo-wystawiennicze jest światowym liderem w dziedzinie technologii inteligentnych budynków. Firmy wystawiające się na tegorocznej edycji pochodziły z całego świata. Wśród 67 polskich stoisk nie zabrakło także LABRY.
Light + Building 2022 – tendencje
Motywem przewodnim tegorocznych targów były: Ekologia i zrównoważony rozwój, Elektryfikacja i cyfryzacja oraz Światło i design. Wątek ekologiczny koncentrował się przede wszystkim na systemach wspierających efektywność energetyczną budynków oraz infrastruktury miejskiej. Zagadnienie elektryfikacji i cyfryzacji poruszało dyskusję na temat planowania i optymalizacji zużycia energii uwzględniając w tym – sztuczną inteligencję. Motyw Światło i design to zwrócenie uwagi na rolę, jaką odgrywa z jednej strony jakość produktu, a także wykorzystanie wytrzymałych i trwałych materiałów.
Trendy, które wyraźnie dało się zauważyć to: miniaturyzacja produktów. „W projektowaniu przestrzeni dominuje obecnie trend: skrajny minimalizm i ascetyczność. Architekci starają się projektować wnętrza mniej przebodźcowane wizualnie. To, co można ukryć – zostaje ukryte. Tak jak oświetlenie, którego główną funkcją staje się oświetlać, a nie być widocznym. Dlatego producenci, tworzą coraz mniejsze oprawy. Ten sam trend zauważa się także w produkcji – komponenty stają się coraz mniejsze, powiedziałabym miniaturowe. Widać wyraźnie, w jakim kierunku zmierza coraz bardziej zaawansowana technologia. Trendy mówią same za siebie”. – podkreśla projektantka wnętrz Kama Mucha.
Kolejnym trendem w oświetleniu była kwestia akustyki we wnętrzach, czyli łączenie w jednym produkcie światła i możliwości redukcji szumów. Taki rodzaj oświetlenia staje się coraz bardziej popularny w przestrzeniach biurowych. Na tle innych producentów, którzy pokazali pojedyncze lampy, zaprezentowany przez LABRĘ system opraw HALOO, wyróżniał się kilkoma istotnymi elementami. Klasa akustyczna systemu HALOO to klasa A. Na targach dominowały oprawy z klasą B lub nie miało jej wcale. Producenci pokazali pojedyncze oprawy w wersji akustycznej — rodziny lamp, które różnią się od siebie wielkością, ale nie da się zbudować z nich systemowych rozwiązań. Na koniec kwestia koloru – LABRA zgodnie z panującymi obecnie trendami w biurach posiada HALOO w wersji kolorystycznej, ale na targach postawiła na ideę wtapiania się w przestrzeń „To co wyróżniało naszą ofertę to pokazanie produktu wyłącznie w czerni, natomiast kolor jako opcja rozwinięcia a także rozmiar proponowanych przez nas paneli jak największy poziomy podsufitowy panel o rozmiarach 80 × 160 cm” – podsumowuje Tomasz Mucha CEO Labra.
Ponadto na targach nie mogło zabraknąć ekologicznych rozwiązań, a także wysokiej jakości designu i holistycznego podejścia do procesów projektowania i produkcji. Na targach można było zatem zobaczyć oprawy akustyczne zrobione z tworzywa takiego jak: PETfelt.
Labra na Light + Building 2022
Labra na tegorocznych targach, zgodnie z obowiązującą formułą zaprezentowała swoje najbardziej nagrodzone projekty m.in. XILO i HALOO projektu Macieja Karpiaka oraz PURĘ zaprojektowaną przez Kamę Muchę. Wyjątkowym wydarzeniem była także prezentacja akustycznego systemu HALOO, jak również młodszej siostry XILO – rodziny XILO MINI. Dodatkowo nie zabrakło topowych opraw z serii architektonicznej jak np. microsystem.
„Zwiedzających nasze stoisko przyciągały oprawy takie jak: Microsystem, Pura, Hedion 16, ale również nasze nowe rozwiązania jak HALOO czy XILO. To, co zwracała uwagę klientów, to miniaturowa wielkość, minimalistyczna forma naszych opraw oraz wielkogabarytowe szkło, którego ewidentnie wśród innych producentów brakowało.” – podkreśla Tomasz Mucha.
Light + Building 2022 – podsumowanie
Chociaż w tym roku liczba wystawców była mniejsza niż w poprzednich latach, Light + Building jest przestrzenią idealną dla konstruktywnych rozmów, a także do promowania wartości istotnych dla odpowiedzialnego twórcy i świadomego odbiorcy. „Tegoroczne targi różniły się od dotychczasowych. Lista wystawców znacząco się skróciła, nie było tzw. międzynarodowych gigantów branży, czyli marek takich jak FLOS czy Kreon. Ponieważ nie było dużych graczy, na ich miejscu pojawiły się mniejsze marki. Dodatkowo dzięki lekko zmodyfikowanemu kryterium doboru wystawców, marki, które wcześniej nie miałyby szansy zaistnieć na targach teraz miały szanse się pokazać”. – tłumaczy Kama Mucha. „Targi, pomimo że mniej liczne niż w latach poprzednich, są jak zawsze świetną okazją do nawiązania szerokich kontaktów. Bardzo cieszymy się, że nasze stoisko odwiedzili klienci z całego świata. To ogromna wartość, móc skonfrontować nasze postrzeganie i myślenie o produkcie z opinią specjalistów z branży” – dodaje Tomasz Mucha.
LABRA
Polska rodzinna marka produkująca nowoczesne architektoniczne oprawy oświetleniowe. Filozofią firmy jest Light Thinking – myślenie światłem postrzegane jako podstawowy element dobrze zaprojektowanych wnętrz, który zmienia się wraz z porą dnia i rytmem wykonywanych czynności. Ale też świadomość produkcji i tego w jaki sposób dostarcza światło do przestrzeni, dlatego z każdym rokiem podejmuje działania mające na celu zmniejszenie wpływu na środowisko jak lokalna produkcja, redukcja ilości foliowych wypełniaczy, czy wykorzystywanie materiałów nadających się i pochodzących z recyklingu. www.labra.pl