33 marki-laureatki tytułów: Superbrands 2018 i Superbrands Polska Marka 2018; Janina Ochojska z nagrodą honorową za budowanie pozytywnego wizerunku Polski w świecie niezauważanym; Olga Tokarczuk wyróżniona za konsekwencję w łączeniu wysokiej jakości artystycznej z aktualnym przekazem emocjonalnym, Cyfrowa Biblioteka Narodowa POLONA – za tworzenie przestrzeni do spotkań z polskim dziedzictwem i kulturą. Superbrands Polska nagrodziła supermarki i… superkobiety.
– Janina Ochojska jest przede wszystkim człowiekiem czynu. Prowadzi firmę, produkuje dobra (…).
A na produkty takie jak skuteczna troska zapotrzebowanie stale rośnie – mówiła Magdalena Środa w laudacji dla założycielki i prezeski Polskiej Akcji Humanitarnej, odznaczonej dotychczas miedzy innymi Krzyżem Komandorskim Orderu Odrodzenia Polski, francuską Legią Honorową, Orderem Ecce Homo i Orderem Uśmiechu.
Wspominając o wspólnej dla wszystkich ludzi potrzebie życia w lepszym świecie Janina Ochojska nawiązała do idei Superbrands: – „Polska Akcja Humanitarna” łączy w sobie cechy i umiejętności wszystkich najlepszych marek. Docieramy tam, gdzie dotrzeć jest najtrudniej, i to jest naszą najważniejszą cechą.
Wręczeniu statuetki towarzyszyła aukcja charytatywna na rzecz PAH. Na licytację trafiło pięć prac przekazanych przez polskich artystów młodego pokolenia.
Odbierając honorową nagrodę Superbrands Janina Ochojska dołączyła do grona takich laureatów jak Krzysztof Penderecki, Robert Lewandowski, Jerzy Buzek, Agnieszka Radwańska, Lech Wałęsa czy Henryka Bochniarz.
Laureatów nagrody Culture.pl Superbrands, od siedmiu lat przyznawanej przez Superbrands Polska we współpracy z Instytutem Adama Mickiewicza, wyłoniła kapituła złożona z dziennikarzy działów kulturalnych dzienników i tygodników opinii, Ewy Bogusz-Moore, zastępcy dyrektora Instytutu Adama Mickiewicza oraz Moniki Kowalewskiej, dyrektor projektu Superbrands w Polsce. Nominacje zgłosili dyrektorzy Instytutów Polskich, eksperci IAM oraz redakcja portalu Culture.pl.
„Siła pisania Olgi Tokarczuk sprawia, że jej książki nie tylko wydostają się poza wąski krąg ekspertów, ale też pokazują rodzimą lokalność w sposób czytelny i poruszający dla odbiorców z innych krajów. (…) jest pisarką ponad podziałami i udowadnia, że jakość literacka tkwi w umiejętności odnajdywania w naszym doświadczeniu tego, co ważne dla wszystkich” – czytamy w uzasadnieniu kapituły. Laureatka Man Booker International Prize, dwukrotna laureatka nagrody literackiej Nike i wielu innych prestiżowych wyróżnień krajowych i zagranicznych, której książki zostały przetłumaczone na prawie 30 języków, statuetkę odebrała wcześniej.
Cyfrowa Biblioteka Narodowa POLONA, jedna z najnowocześniejszych multimedialnych bibliotek globu, została przez kapitułę uznana za „doskonałe narzędzie promocji polskiej kultury na całym świecie”, inspirujące „nie tylko pasjonatów historii, ale też współczesnych twórców, którzy poszukują oryginalnych i autentycznych historii, i dla których przeszłość stanowi punkt wyjścia do dalszych, artystycznych poszukiwań”. Nagrodę z rąk Krzysztofa Olendzkiego, dyrektora Instytutu Adama Mickiewicza, odebrał dyrektor Biblioteki Narodowej dr Tomasz Makowski.
W poprzednich latach nagrodę Culture.pl Superbrands otrzymali: Krzysztof Warlikowski i Grzegorz Jarzyna, Tomasz Stańko, Agnieszka Holland, Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN, Mariusz Treliński i Boris Kudlička oraz Lech Majewski i Muzeum Sztuki w Łodzi.
Po raz pierwszy w historii działalności organizacji w Polsce laureatki tytułu Superbrands Polska i Superbrands Polska Marka wybrali wyłącznie konsumenci. Zrealizowane przez instytut badawczy ARC Rynek i Opinia na grupie ponad 10000 Polaków badanie objęło niemal 2000 marek konsumenckich i uwzględniało ich znajomość i stopień, w jakim respondenci byliby gotowi je zarekomendować.
– Tym, co jest wspólne dla nagrodzonych, jest aktywne wchodzenie w relacje z klientem i coraz większe zaangażowanie w rozwiazywanie problemów współczesnego świata – zauważa Monika Kowalewska. – Podejmowanie tematów, które dotychczas były domeną państw i organizacji społecznych, to reakcja na oczekiwania konsumentów. A ci są coraz bardziej skłonni wiązać się z markami, które poza wartością użytkową reprezentują także inne bliskie im wartości.
W gronie nagrodzonych marek znalazły się:
APART, Bosch, Cisowianka, Continental, DPD, Factory, Fiskars, Fotojoker, Jan Niezbędny, Kaufland, Krakowski Kredens, Krakus, Loyd, Lux Med., Łomża, M1, Martini, Merlin.pl, Mokate, National Geographic, Nju Mobile, Onet, PKP Intercity, Princessa, Sokołów, Tołpa, Velvet, Volkswagen, Wielkopolski, WP, Zelmer, Żołądkowa De Luxe, Żołądkowa Gorzka.
Gwiazdą Gali finałowej Superbrands Polska 2018, zorganizowanej we wnętrzach nowo wyremontowanego hotelu Raffles Europejski, była na zaproszenie Instytutu Adama Mickiewicza Iza Lach. Wydarzenie zgromadziło przedstawicieli zarządów i szefów marketingu wiodących marek.
Organizacja Superbrands jest jedyną na świecie niezależną jednostką promującą ideę brandingu poprzez identyfikację, nagradzanie i prezentację studiów przypadku marek, które osiągnęły rynkowy sukces. Superbrands funkcjonuje od ponad 20 lat.
Więcej informacji na stronach www.superbrands.pl i www.facebook.com/superbrands.polska.
Partnerzy gali: Gaspol, Złota 44 i El Padre
Partnerzy strategiczni: ARC Rynek i Opinia, CPC Brand Consultants, Dragon Rouge, IAM Culture.pl, KINADS, Communication Unlimited, AMS
Partner logistyczny: DPD
Partnerzy medialni: ThinkTank, Grupa Radiowa Agora, Media&Marketing Polska, IMM, PRoto