Dworzec w Mławie to trzeci dworzec systemowy, który PKP S.A. oddała do użytku w tym roku. Nowy obiekt jest ekologiczny, funkcjonalny i lepiej zagospodarowany od poprzedniego. Budynek spełnia wszystkie funkcje związane z obsługą podróżnych. Pasażerowie mogą skorzystać z ogrzewanej poczekalni oraz nabyć bilet w zlokalizowanym wewnątrz okienku kasowym. Informacje o przyjazdach i odjazdach wyświetlane będą na specjalnych elektronicznych tablicach. Dla osób, które zamierzają zrobić niewielkie zakupy przed podróżą, udostępniono także kiosk Ruchu. Udogodnienia dla podróżnych czekają również na zewnątrz obiektu. Przed budynkiem pojawiły się miejsca parkingowe, a pod wiatą stojaki dla rowerów oraz bankomat i paczkomat. Dla wygody podróżnych zamontowano także ławki. Podobnie jak poprzednie IDS-y, dworzec w Mławie został dostosowany do potrzeb osób niepełnosprawnych. Tablice tyflograficzne i ścieżki prowadzące ułatwią komunikację w obrębie obiektu osobom niewidomym i niedowidzącym. Z myślą o osobach z ograniczonymi możliwościami poruszania się, zlikwidowano wszelkie bariery architektoniczne. Do potrzeb niepełnosprawnych dostosowano także dworcowe toalety. - Obecnie na kolei trwa największy w historii program inwestycyjny. Jednym w jego elementów są nowoczesne, zmodernizowane dworce kolejowe – mówi Piotr Ciżkowicz, członek zarządu PKP S.A. – Tylko w latach 2012-2015 oddamy do użytku niemal 90 przebudowanych obiektów. Nowy dworzec w Mławie pokazuje, że komfortowa podróż możliwa jest nie tylko w dużych miastach - dodaje. Jedną z charakterystycznych cech dworców systemowych są ekologiczne rozwiązania. Nie zabrakło ich również na dworcu w Mławie. Obiekt wyposażony został w energooszczędne oświetlenie LED z czujkami obecności, ogniwa fotowoltaiczne do produkcji energii elektrycznej dla oświetlenia na zewnątrz oraz wentylację mechaniczną. Na mławskim dworcu pojawił się również tzw. zielony dach, który umożliwia gromadzenie pewnych ilości wody deszczowej oraz poprawia wilgotność powietrza w najbliższym otoczeniu. Podobnie jak w przypadku pozostałych IDS-ów, na dworcu zamontowano system iluminacji, który rozświetla stację w chwili, gdy pojawia się na niej pociąg. Nowy budynek jest bardziej bezpieczny. W budynku zamontowany został monitoring. Nad bezpieczeństwem podróżnych czuwać będą również pracownicy ochrony. Budowę nowego dworca w Mławie prowadziło Warmińskie Przedsiębiorstwo Budowlane S.A. Koszt inwestycji wyniósł 3,6 mln zł i został pokryty ze środków własnych PKP S.A. oraz środków Budżetu Państwa. *** Innowacyjne Dworce Systemowe to pilotażowy projekt PKP S.A. realizowany w czterech lokalizacjach. Do użytku podróżnych oddano już IDS-y na stacjach: Nasielsk, Mława i Strzelce Krajeńskie Wschód. Trwają roboty budowlane w Ciechanowie. Obiekty budowane są według standardowego wzorca, dopasowanego wielkością, materiałami i wykończeniem do lokalnych uwarunkowań. Obecnie PKP S.A. analizuje kolejne lokalizacje, w których mogłyby powstać dworce systemowe. Pod uwagę brane są m.in. Pomiechówek, Oświęcim, Oborniki Wielkopolskie Miasto, Poznań Garbary czy Sędziszów Małopolski.