Famed, jeden z najstarszych polskich producentów sprzętu medycznego, tworzy nową markę i wprowadza ją na bardzo wymagające rynki Stanów Zjednoczonych i Kanady. Spółka planuje, że sprzedaż na rynku amerykańskim będzie w perspektywie pięciu lat generowała 30 procent jej przychodów, które już dziś w większości pochodzą zza granicy.
Partnerem polskiej spółki i zarazem dystrybutorem jej produktów za oceanem będzie Oakworks Medical, producent i dystrybutor sprzętu rehabilitacyjnego. Polski wytwórca będzie oferował swoje produkty w Ameryce Północnej pod stworzoną wspólnie z amerykańskim partnerem marką iMS - inspirit Medical Solutions.
O jej stworzeniu zdecydowano chcąc zaakcentować atuty obu marek, w tym wieloletnie doświadczenie Famedu w segmencie produktów, których nie ma w swojej ofercie amerykańska firma, i jednocześnie aby podkreślić osiągnięcie efektu synergii. Oakworks Medical, posiadający niemal 40-letnie doświadczenie w branży medycznej, jest w USA kojarzony z innowacyjnym designem i wysokim poziomem technicznym produkowanego sprzętu.
– Jestem przekonany, że współpraca przyniesie korzyści obu stronom. Nasz partner poszerza swoją ofertę produktową, natomiast Famed zyskuje wsparcie w zakresie rejestracji i spełniania restrykcyjnych amerykańskich norm dla sprzętu medycznego, a także rozbudowaną sieć dystrybucji. Ze względu na surowe procedury certyfikacji jakim podlega sprzęt medyczny w USA, dopuszczenie do sprzedaży naszych produktów traktujemy jako potwierdzenie ich jakości i niezawodności – mówi Tomasz Rycak, prezes zarządu Famed Żywiec.
W USA sprzedaż produktów medycznych, farmaceutycznych, czy spożywczych podlega kontroli federalnej Agencji Żywności i Leków (US Food and Drug Administration - FDA). Każdy wyrób musi zostać zatwierdzony jako spełniający wymogi rejestracyjne, a bez uzyskania takiego potwierdzenia jego sprzedaż na terenie Stanów Zjednoczonych jest nielegalna.
Marka iMS, obok amerykańskiego, ma docelowo funkcjonować na innych rynkach, na których preferowane są certyfikaty i rejestracja FDA. Początkowo w ramach linii produktowej iMS oferowane będą m.in. stoły operacyjne, fotele ginekologiczne i zabiegowe, łóżka szpitalne, wózki do przewożenia chorych oraz łóżka porodowe. Obie strony deklarują chęć dalszego, wspólnego rozwijania marki.
– Produkty marki iMS to połączenie rozwiązań technicznych i niezawodności wyrobów Famedu, z doskonałą obsługą klienta Oakworks Solutions. Jesteśmy niezwykle zadowoleni, że możemy wprowadzić na rynki Stanów Zjednoczonych oraz Kanady ten sprawdzony i konkurencyjny cenowo sprzęt medyczny – mówi Rich Shuman, prezes Oakworks Solutions.
W 2016 roku Famed zanotował bardzo dobre wyniki finansowe, osiągając niemal 75 proc. przychodów na rynkach zagranicznych. Od wielu lat produkty firmy dostępne są w Europie, Azji, czy w Afryce, a teraz także na rynkach USA i Kanady.
– Rynek amerykański pozostaje dla nas jednym z głównych obszarów rozwoju. Oczekujemy, że dzięki współpracy z Oakworks Medical uda się nam osiągnąć na nim znaczący wolumen sprzedaży, który w perspektywie najbliższych pięciu lat będzie stanowić nawet jedną trzecią globalnej struktury naszych przychodów. Oczywiście nie zaniedbujemy pozostałych kluczowych dla nas rynków. Mamy nadzieję, że efektem umacniania obecności produktów Famedu na świecie będą jeszcze lepsze, niż te notowane ostatnio, wyniki finansowe – mówi Marek Suczyk, wiceprezes zarządu Famed Żywiec.
Od momentu przejęcia zarządzania firmą przez fundusz inwestycyjny EMSA Capital Fund w 2013 roku firma notuje z roku na rok coraz lepsze wyniki finansowe. Przychody Famedu osiągnęły w 2016 roku poziom ponad 43 mln złotych, co stanowi wzrost o 22 proc. w porównaniu do 2015 roku. Spółka zanotowała też rekordowy od kilku lat pierwszy kwartał, zwiększając przychody w porównaniu z analogicznym okresem 2016 roku o ponad 60 proc.