Centrum Prasowe Wirtualnemedia.pl

Tekst, który zaraz przeczytasz jest informacją prasową.

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za jego treść.

2015-01-31

A A A POLEĆ DRUKUJ

Program „Doceń polskie”. XV audyt żywności w liczbach

28 stycznia w Krakowie odbyła się XV certyfikacja żywności przeprowadzona w ramach Ogólnopolskiego Programu Promocyjnego „Doceń polskie”. Trwa zliczanie punktów, które eksperci przyznali żywności za smak, wygląd i stosunek jej jakości do ceny. Noty wystawione przez członków Loży Ekspertów decydują o tym, które ze zgłoszonych wyrobów zdobędą certyfikat „Doceń polskie”.

Podczas przeprowadzonego 28 stycznia audytu artykuły spożywcze oceniała Loża Ekspertów, której przewodniczącym jest Mirek Drewniak.
- Wyroby polskich producentów prezentują coraz wyższą jakość, a jednocześnie ich ceny są już ustabilizowane - podkreśla mistrz kuchni, współzałożyciel i członek Fundacji Klubu Szefów Kuchni.

Mirek Drewniak dodaje, że polskich specjalności, których inne kraje mogą nam zazdrościć jest sporo, ale na szczególną uwagę zasługują wędliny oraz jabłka i przygotowywane z nich wyroby, takie jak tłoczone soki czy - bardzo popularne w ostatnim czasie - cydry. 

- To pierwsza certyfikacja, podczas której w moim arkuszu ocen przeważały „10” - zdradza Zbigniew Kurleto, który także przyznawał noty żywności. Członek Loży Ekspertów programu „Doceń polskie” nie ukrywał jednak, że kilka wyrobów biorących udział w styczniowym audycie go zawiodło. Były to jednak wyjątki, gdyż jego zdaniem generalnie jakość rodzimej żywności rośnie, a zjawisku temu nie towarzyszą znaczne wzrosty cen.

- Gdyby w sklepach dostępna była tylko polska żywność, moglibyśmy być pewni jej jakości - stwierdza Celina Nierodkiewicz, członkini Loży Ekspertów programu „Doceń polskie”. - To już piętnasta certyfikacja. Cieszy mnie nie tylko wysoki poziom produktów, ale i rozwój programu „Doceń polskie” oraz stosunek producentów do tej inicjatywy; także podczas tego audytu ocenialiśmy żywność firm przystępujących po raz kolejny do programu - dodaje. - Tę certyfikację określiłabym mianem czekoladowej, gdyż bardzo dobre wrażenie wywarły na mnie ręcznie robione czekolady z dodatkiem owoców i ziół. Poza nimi, w pamięci szczególnie utkwiły mi doskonałe wędliny, jogurty, przetwory warzywne, soki jabłkowe oraz słodycze przywodzące na myśl czasy mojego dzieciństwa. Wysoką jakość prezentowały także m.in. dania gotowe i piwa z regionalnych browarów - wylicza C. Nierodkiewicz.

 

XV audyt żywności w liczbach

Program „Doceń polskie” jest realizowany od 4 lat. Zainicjowane w 2011 roku przedsięwzięcie od samego początku cieszy się wsparciem Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi; Marek Sawicki jest honorowym patronem programu.

W styczniowym audycie żywności wzięło udział 167 produktów z asortymentu 63 firm. O zdobycie certyfikatu ubiegali się producenci właściwie z całej Polski - reprezentujący 14 województw. Wyroby asortymentu jednego z uczestników programu musiały przemierzyć ok. 500 km, aby dotrzeć do stolicy Małopolski, w której miała miejsce certyfikacja.

Podczas audytów oceniane są 3 aspekty: smak, wygląd i stosunek jakości produktu do jego ceny. Za każdy z wymienionych czynników przyznawane są punkty w skali 1-10. Godło programu otrzymują tylko te artykuły spożywcze, które zdobędą minimum 7,5 punktu. Żywność z maksymalnymi notami jest nagradzana także tytułem TOP PRODUKT. 

Eksperci ocenili 15 kategorii wyrobów: pieczywo i wyroby cukiernicze, nabiał i tłuszcze, napoje, słodycze, owoce i warzywa, miody, suplementy diety, alkohol, mięso i wędliny, dania gotowe, przetwory owocowe i warzywne, ryby, makarony, przyprawy oraz produkty przemiału zbóż. 

W gronie produktów mogących zdobyć prestiżowe godło znalazły się także wyroby marki własnej sieci handlowej. Dotychczas 3 ogólnopolskie sieci sklepów zdecydowały się przystąpić do programu „Doceń polskie” z żywnością ze swojego asortymentu. Produkt marki własnej muszą spełniać te same kryteria, co pozostałe artykuły ubiegające się o wyróżnienie. Najbardziej wartościowe z nich otrzymują certyfikat „Doceń polskie-MARKI WŁASNE” i tytuły TOP PRODUKT-MARKI WŁASNE.

Jedna z firm zgłosiła do oceny 17 wyrobów, co jest rekordem styczniowego audytu. Natomiast inny uczestnik programu „Doceń polskie” w asortymencie posiada już aż 14 artykułów wyróżnionych przez ekspertów podczas dotychczasowych certyfikacji. W trakcie minionego audytu producent ten ubiegał się o możliwość dalszego posługiwania się znakiem promocyjnym.

Certyfikaty wystawiane są na 24 miesiące. Po upływie tego czasu wytwórca, który nadal chce korzystać z godła promocyjnego jest zobowiązany dostarczyć wyróżnione wcześniej artykuły do ponownej oceny. Członkowie Loży Ekspertów powtórnie sprawdzają żywność i przyznają jej punkty - druga ocena nie odbiega od sposobu, w jaki bada się artykuły spożywcze po raz pierwszy. W trakcie styczniowego audytu eksperci oceniali ponownie wyroby 22 producentów. 

Trwa liczenie punktów przyznanych przez ekspertów. Informacje o nagrodzonych produktach oraz ich wytwórcach będą zamieszczane na blogu programu, pod adresem http://blog.docenpolskie.pl/. Tam również dostępne są wszystkie aktualności dot. przedsięwzięcia.

* * *

Ogólnopolski Program Promocyjny „Doceń polskie”
www.docenpolskie.pl
www.blog.docenpolskie.pl 

Celem programu „Doceń polskie” jest promocja wysokiej jakości produktów spożywczych dostępnych na polskim rynku. Ich selekcją, oceną i przyznaniem certyfikatu „Doceń polskie” zajmuje się piątka specjalistów zawodowo związana z żywnością i technologią żywienia, która tworzy Lożę Ekspertów. Zasiada w niej m.in. reprezentant Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi, a także członkowie Fundacji Klubu Szefów Kuchni. 

Twórca programu „Doceń polskie” jest  także organizatorem projektu BlogerChef (blogerchef.pl) – innowacyjnego przedsięwzięcia skierowanego do blogerów kulinarnych. Celem projektu jest propagowanie wspólnego gotowania wśród pasjonatów kuchni, którzy swoją wiedzą i przepisami dzielą się w Internecie. Dzięki ogólnopolskiemu konkursowi, warsztatom i pokazom kulinarnym, blogerzy mają okazję do spotkań, poznawania nowych miejsc i produktów, wymiany doświadczeń, nauki oraz dobrej zabawy. 

 

* * *

KONTAKT:
Ogólnopolski Program Promocyjny „Doceń polskie”
www.docenpolskie.pl

Anna Koza
anna.koza@adventure.media.pl
Adventure Media s. c. Agencja Public Relations
www.adventure.media.pl

tel. 32 724 28 84
fax 32 417 01 70

 





Tylko na WirtualneMedia.pl

Zaloguj się

Logowanie

Nie masz konta?                Zarejestruj się!

Nie pamiętasz hasła?       Odzyskaj hasło!

Galeria

PR NEWS