Żywieniowa szkolna wyprawka powinna być pożywna, bogata w składniki odżywcze oraz dodawać energii na wiele wyzwań, jakie przed dzieckiem stają w każdego dnia w szkole. Okazuje się, że ok. 20-25% uczniów nie przynosi ze sobą do drugiego śniadania. Warto więc już teraz pomyśleć o jedzeniu, jakie można zapakować najmłodszym do plecaka. Firma Cedrob przygotowała propozycje na pyszne szkolne kanapki.
Zgodnie z zasadami racjonalnego żywienia drugie śniadanie powinno pokrywać 5-10% wartości energetycznej całodziennej racji pokarmowej oraz zawierać urozmaicone produkty. Na posiłek do szkoły najczęściej wybieramy kanapki. W związku z tym powinniśmy zadbać, aby zawierały pełnowartościowe i zdrowe składniki oraz były smaczne i łatwe w spożyciu. Produkty, z których robimy dzieciom kanapki do szkoły, muszą zachować świeżość przez cały dzień.
Wędlina do szkolnej kanapki
Wędliny marki Gobarto firmy Cedrob to idealny element kanapki dla dziecka. Kiełbasa wędzona ze smakiem, kiełbasa z szynki oraz szynka krucha są odpowiednimi składnikami na drugie śniadanie w szkole. Dostarczą dziecku energii, wartości odżywczych, a także utrzymują świeżość przez cały dzień.
Kiełbasa wędzona ze smakiem zawiera tylko najlepsze kawałki mięsa wieprzowego oraz odpowiednio dobrane przyprawy, podkreślające wiejski smak i aromat mięsiwa. Podczas procesu wędzenia zostaje zachowana odpowiednia ilość tłuszczu, aby mięso było bardzo delikatne.
Kiełbasa z szynki jest produktem łączącym tradycje z luksusem. Tradycyjny kształt, zaspach i smak kiełbasy zostały połączone z wykwintnością szynki (90% szynki wieprzowej w wyrobie gotowym). Dodane w procesie peklowania specjalnie dobrane przyprawy zapewniają niepowtarzalne walory smakowo-aromatyczne.
Szynka Krucha to wyjątkowy produkt poddany parzeniu, wędzeniu oraz pieczeniu. Dzięki temu procesowi został wydobyty domowy smak, a szynka jest bardzo krucha i soczysta.
Jaki chleb do szkolnej kanapki?
Do przygotowania szkolnej kanapki warto użyć zdrowego pieczywa, najlepiej z mąki z pełnego przemiału zbóż. Dobrym wyborem jest pieczywo razowe, które zawiera ziarna drobno zmielone wraz z otrębami oraz ma wysoką zawartość błonnika. Pożywnym i wartościowym dodatkiem jest również graham – wypiekany z mąki pszennej grubo mielonej oraz z otrębów. Dla urozmaicenia drugiego śniadania wybierajmy zarówno chleb na zakwasie, jak i orkiszowy. Chleb na zakwasie ułatwia trawienie oraz zapobiega rozwojowi bakterii chorobotwórczych. Pieczywo orkiszowe jest delikatne, zawiera dużo białka i błonnika.
Kanapkowe dodatki
Aby kanapka była pełnowartościowym małym daniem, warto dodać także żółty ser, który zadba o dostarczenie wapnia, fosforu oraz witaminy A. Należy również wzbogacić posiłek o porcję warzyw. Zielony ogórek bogaty jest w witaminę K oraz oczyszcza organizm. Warto dodać trochę soli, aby poprawić jego przyswajalność przez organizm. Pamiętajmy jednak, aby w kanapce nie łączyć ogórka z pomidorem, gdyż zawiera enzym askorbinowy niszczący witaminę C, która występuje w pomidorach.
Lepiej unikać niektórych warzyw kanapkach, m.in. ze względu na ich strukturę. Przykładem jest pomidor, który może rozmoczyć drugie śniadanie dla dziecka. Doskonałym pomysłem są natomiast kiełki rzeżuchy, pszenicy, soi oraz słonecznika. Ten zdrowy dodatek zawiera szereg witamin oraz minerałów: cynk, żelazo, jod, lit, mangan, selen, a także witaminy A, C, E, PP oraz witaminy z grupy B. Warto dodać do kanapki sałatę, dzięki której kanapka nie będzie sucha.
Brak ważnego posiłku
Zgodnie z badaniami Ośrodka Rozwoju Edukacji ok. 20-25% uczniów nie przynosi ze sobą do szkoły drugiego śniadania. Często też jest ono niepełnowartościowe. Powszechną praktyką jest dawanie przez rodziców pieniędzy dzieciom, zwłaszcza starszym, za które kupują produkty lub napoje w sklepiku szkolnym lub automacie. W większości szkół (70%) uczniowie mogli kupić w szkołach słodycze, w prawie połowie słodkie napoje, chipsy i inne słone przekąski, a tylko w 34% szkół owoce i w 13% - warzywa.
Uczniowie, którzy przychodzą do szkoły na czczo, zwykle nie mają możliwości zjedzenia pierwszego śniadania przed zajęciami i są głodni w czasie pierwszych lekcji. Skutkiem nieregularnego spożywania posiłków jest zmniejszenie zdolności do koncentracji uwagi, aktywności na lekcjach, a także pogorszenie nastroju oraz samopoczucia.