Za sprawą zakończonych 27 marca br. SweetTARGów, Katowice na trzy dni stały się jednym z najważniejszych punktów na mapie polskiej branży piekarsko-cukierniczej. Goście wydarzenia się nie zawiedli: na odwiedzających czekały prezentacje, konkursy, pokazy i degustacje. Specjalny pakiet propozycji przygotowali także twórcy Ogólnopolskiego Programu Promocyjnego „Doceń polskie”, który był partnerem branżowego spotkania.
VIII Targi Cukiernicze, Piekarnicze i Lodziarskie SweetTARGi przeszły do historii. Między 25, a 27 marca tego roku w Międzynarodowym Centrum Kongresowym w Katowicach królowały słodkości pod każdą postacią. Ponad 100 wystawców zaprezentowało surowce, maszyny, półprodukty i gotowe wyroby. W stolicy Śląska bito słodkie rekordy, profesjonaliści rywalizowali o mistrzowskie tytuły, a doświadczeni i uznani przedstawiciele branży dzielili się swoimi receptami na sukces.
Strefa biznesowa „Doceń polskie”
Naprzeciwko sceny głównej SweetTARGów stanęło stoisko Ogólnopolskiego Programu Promocyjnego „Doceń polskie”, partnera katowickiego spotkania branży. W pawilonie zaprezentowano artykuły spożywcze posiadające znak jakości „Doceń polskie”, a więc żywność pozytywnie ocenioną przez specjalistów z branży spożywczej. Tym znakiem sygnowane mogą być wyłącznie artykuły posiadające tzw. polski akcent, które otrzymają od Loży Ekspertów programu wysokie noty za smak, wygląd i stosunek jakości do ceny. Wyroby spożywcze ubiegające się o znak jakością są sprawdzane podczas atestacji organizowanych co kwartał.
Partnerami stoiska „Doceń polskie” było 12 producentów mogących pochwalić się zdobyciem certyfikatów jakości za propozycje ze swojego asortymentu. Były to: Okręgowa Spółdzielnia Mleczarska WART-MILK; Piekarnia Robert Zając; Okręgowa Spółdzielnia Mleczarska w Skierniewicach; Przedsiębiorstwo Zbożowo-Młynarskie PZZ w Stoisławiu; Piekarnia Ciastkarnia KŁOS; Spółdzielnia Usługowo-Handlowa JEDNOŚĆ oraz firmy: Vitagro; GJ-GACJANA; RAFAPOL; BiaMar; Green Spoon, a także marka A to dobre!
W pawilonie programu prezentowano nagrodzone artykuły spożywcze, goście wydarzenia mogli również spotkać się z producentami. - Korzystamy z każdej możliwości przybliżania naszego produktu zainteresowanym, zwłaszcza w kontekście przyznanych mu nagród. Jakość naszego tłoczonego na zimno oleju rzepakowego jest wysoko oceniana przez rynek, o czym świadczą opinie odbiorców i ich zamówienia. Certyfikat podkreśla nie tylko wysoką jakość oleju, ale także jego pochodzenie - podkreśla Przemysław Mrozik, prezes zarządu firmy Green Spoon sp. z o.o. oferującej Zdrowy Olej Rzepakowy Green Spoon Tłoczony Tradycyjnie Na Zimno (TOP PRODUKT programu „Doceń polskie”). - Jakość broni się sama, ale bez odpowiednich działań konsument nie będzie miał nawet świadomości, że produkt, którego szuka istnieje na rynku i jest łatwo dostępny. Współpracujemy z szefami kuchni, inspirujemy do zdrowego gotowania, dzielimy się naszą pasją, a zdobyte godło promocyjne jest dla nas dodatkowym narzędziem wspierającym sprzedaż - dodaje P. Mrozik.
Również firma BiaMar korzysta z certyfikatów „Doceń polskie”. Przedsiębiorstwo ze Skawiny specjalizuje się w produkcji wyrobów cukierniczych nie zawierających glutenu, bezcukrowych oraz niskobiałkowych PKU. W jego ofercie znajdziemy 5 specjałów nagrodzonych nie tylko znakami „Doceń polskie”, ale także tytułami TOP PRODUKT. To ciastka (korzenne, Ore, z mąką z siemienia lnianego oraz mąką z ziaren konopi), które nie zawierają dodatku cukru oraz bezglutenowe babeczki z galaretką, w których nie ma laktozy i jajek. - Godło programu i tytuł TOP PRODUKT są zamieszczone na opakowaniach wszystkich nagrodzonych produktów. Znak otrzymaliśmy niedawno, ale już widzimy korzyści z nim związane. Logotyp „Doceń polskie” odróżnia nas od propozycji konkurencji; budzi zainteresowanie konsumentów, już widzimy, że sprzedaż nagrodzonych produktów wzrosła - przyznaje Krzysztof Wasylik, reprezentujący firmę BiaMar. Producent ze Skawiny regularnie bierze udział w targach i spotkaniach branżowych. Jak zapowiada przedstawiciel firmy, w materiałach promocyjnych przygotowywanych na te wydarzenia ważne miejsce zajmie także znak „Doceń polskie”.
Swoją obecność na SweetTARGach zaznaczyła również Okręgowa Spółdzielnia Mleczarska WART-MILK. - Asortyment firmy obejmuje także produkty adresowane do piekarzy i cukierników, takie jak m.in. mleka w proszku, śmietanki do ubijania, czy sery (twarogowe oraz sernikowe), ale to nasz debiut w wydarzeniu adresowanym dla tej branży. Targi oceniamy pozytywnie; możemy nie tylko zaprezentować swoje propozycje odbiorcom, ale też nawiązać nowe, cenne kontakty. Wydarzenie zrobiło na mnie dobre wrażenie - podsumowuje Anna Mes, Specjalista ds. sprzedaży i marketingu spółdzielni z Sieradza. Firma zdobyła znak „Doceń polskie” i tytuł TOP PRODUKT za Osełkę sieradzką MU! Producent prezentuje certyfikat w swoim sklepie firmowym, informacje o nagrodzie były publikowane także w mediach społecznościowych spółdzielni. Wkrótce godło „Doceń polskie” znajdzie się również na opakowaniach wyróżnionego masła.
- Dziękujemy wszystkim laureatom programu, którzy zaangażowali się w SwetTARGi. Pozytywnie oceniamy to wydarzenie i jesteśmy zadowoleni z naszego udziału - mówi Marek Bielski, twórca Ogólnopolskiego Programu Promocyjnego „Doceń polskie”. - Uczestnictwo w spotkaniach branżowych to tylko jedno z bogatego pakietu narzędzi, które oferujemy producentom nagrodzonej żywności. Wydarzenia te umożliwiają bezpośredni kontakt z zainteresowanymi i pozwalają nawiązać nowe relacje, są z pewnością bardzo efektywnym sposobem dotarcia do nowych odbiorców - dodaje Marek Bielski. Zdanie to podziela Karolina Szlapańska, organizatorka programu „Doceń polskie”. - Zarówno dla producentów, jak i dla nas targi to przede wszystkim okazja do spotkań z przedstawicielami szeroko pojętego sektora spożywczego. W Katowicach mogliśmy porozmawiać z osobami, które już znają program i odpowiedzieć na ich pytania, ale też przedstawić nasze działania tym, którzy jeszcze nie wiedzą z czym wiąże się znak „Doceń polskie”. Każda sposobność do wymiany doświadczeń i opinii jest cenna - podkreśla Karolina Szlapańska.
Istotna wiedza o znakowaniu żywności
Udział programu „Doceń polskie” w targach nie ograniczył się do spotkań z producentami żywności i prezentacji ich wyrobów. Wspólnie z Centrum Znakowania Żywności (centrumZZ.pl) zorganizowana została bezpłatna konferencja poświęcona problemowym kwestiom związanym ze znakowaniem produktów piekarskich i cukierniczych.
Katarzyna Szatkowska, dietetyk i specjalista do spraw prawa żywnościowego Centrum Znakowania Żywności, poprowadziła konferencję dotyczącą kwestii problemowych związanych ze znakowaniem produktów piekarskich i cukierniczych. Co ważne, wszystkie poruszane zagadnienia - takie jak stosowanie określeń („czysty”, „wiejski”, „naturalny”) i nazw (zwyczajowych, opisowych i tych przewidzianych w przepisach), a także oznaczanie ilościowe składników - zostały zilustrowane konkretnymi przykładami zaczerpniętymi z praktyki prowadzącej spotkanie.
- Większość pytań dotyczyło nowości legislacyjnych, znakowania wartością odżywczą oraz sposobów skrócenia etykiety. Uczestnicy targów byli także zainteresowani możliwościami wykonania audytu etykiet oraz specyfikacji produktów i surowców - relacjonuje dietetyk, która udzielała także bezpłatnych konsultacji indywidualnych.
Warto odnotować także udział Mirka Drewniaka (gastronoma i mistrza kuchni oraz przewodniczącego Loży Ekspertów programu „Doceń polskie”) w jury oceniającym ekspozycje wystawców. Współzałożyciel i członek Fundacji Klubu Szefów Kuchni wizytował stoiska targowe wraz z prof. Janem Klimkiem, Dyrektorem Instytutu Przedsiębiorstwa Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie oraz Mieczysławem Kucharskim, Prezesem Śląskiego Cechu Gastronomii. Jury wyłoniło zwycięzców w trzech kategoriach: urządzeń, komponentów i wyrobów gotowych. - Bardzo się cieszę i dziękuję, że mogłem zasiadać w takim jury i współpracować z niekwestionowanymi autorytetami, którzy tworzyli i nadal tworzą historię regionu - podkreśla Mirek Drewniak. - Stoiska były ciekawe i różnorodne, branża nie ma powodów do kompleksów - podsumowuje mistrz kuchni.
Kolejnym spotkaniem branżowym, którego partnerem jest program „Doceń polskie” są XXI Międzynarodowe Targi Gastronomiczne EuroGastro. Wydarzenie będzie miało miejsce w Warszawie, w dniach 5-7 kwietnia br.
* * *
Autor tekstu: Anna Koza/Adventure Media
Autor zdjęć: Marek Bieski/Doceń polskie
* * *
Ogólnopolski Program Promocyjny „Doceń polskie”
www.docenpolskie.pl
www.blog.docenpolskie.pl
Celem programu „Doceń polskie” jest promocja wysokiej jakości produktów spożywczych dostępnych na polskim rynku. Ich selekcją, oceną i przyznaniem certyfikatu „Doceń polskie” zajmują się specjaliści zawodowo związani z żywnością i technologią żywienia, którzy tworzą Lożę Ekspertów. Zasiadają w niej m.in. członkowie Fundacji Klubu Szefów Kuchni.
Twórca programu „Doceń polskie” jest także organizatorem projektu BlogerChef (blogerchef.pl) – innowacyjnego przedsięwzięcia skierowanego do blogerów kulinarnych.
* * *
KONTAKT:
Ogólnopolski Program Promocyjny „Doceń polskie”
www.docenpolskie.pl
Kontakt dla mediów:
Anna Koza
anna.koza@adventure.media.pl
Adventure Media s. c. Agencja Public Relations
www.adventure.media.pl
tel. 780 115 953
tel. 32 724 28 84
fax 32 417 01 70