W 2019 roku sklepy będą otwarte tylko w 15 niedziel, o 14 mniej niż w roku 2018. Jak wpłynie to na wyniki galerii handlowych i jakie możliwości niesie dla rynku delivery? Czy restauracje w food courtach współpracując z serwisami takimi jak PizzaPortal.pl mogą powstrzymać negatywne efekty niedziel bez handlu? Komentuje prezes PizzaPortal.pl Piotr Kruszyński.
Jedną z istotnych zmian, którą określa się często jako konsekwencję zakazu handlu w niedzielę, jest spadek liczby osób odwiedzających centra handlowe. Czy faktycznie wynika on tylko z zakazu? Zdecydowanie nie. To efekt postępujących zmian cyfrowych i społecznych, dzięki którym coraz częściej kupujemy online. Podobny trend obserwujemy np. w USA, gdzie e-commerce ma aż cztery razy większą dynamikę wzrostu niż offline. Silna ekspansja e-commerce w Stanach sprawia, że spada ilość powstających powierzchni handlowych, a nawet zamykane są sklepy stacjonarne znanych sieci.
Podobne zmiany obserwujemy również w Polsce. Rodzą one potrzebę przedefiniowania modelu operacyjnego centrów handlowych, zwłaszcza że dodatkowe skutki „niedziel bez handlu” w tym roku będą jeszcze bardziej dotkliwe - będą to aż trzy niedziele w miesiącu. Można im jednak skutecznie zaradzić, czego dowodem są dane płynące z rynku delivery – m.in. z serwisu PizzaPortal.pl, który umożliwia zamawianie jedzenia z dostawą z restauracji znajdujących się w food courtach. Obserwacje PizzaPortal.pl pokazują, że konsumenci chętnie korzystają z tej możliwości, spędzając wolny czas w domu z bliskimi.
Food court faktycznie staje się też coraz ważniejszym elementem centrum handlowego. Obecne 10-15 proc. powierzchni centrum handlowego przeznaczona jest na gastronomię, a przewidujemy, że ten odsetek wkrótce urośnie do 20, nawet 25 proc. Restauracje w food courtach nie są objęte zakazem handlu w niedzielę i mogą w istotny sposób powstrzymywać negatywne efekty niedziel bez handlu współpracując z branżą delivery.
W niehandlowe niedziele PizzaPortal.pl osiąga znaczne wzrosty liczby zamówień. W ostatnią niehandlową niedzielę – 13 stycznia – odnotowaliśmy 35 proc. wzrostu zamówień w porównaniu do średniej ze wszystkich niedziel handlowych w czwartym kwartale ubiegłego roku.
Nasze doświadczenia ze współpracy z restauracjami znajdującymi się w centrach handlowych, a szczególnie ścisła kooperacja z Pasażem Grunwaldzkim we Wrocławiu, gdzie startowaliśmy z dostarczaniem jedzenia za pośrednictwem naszej sieci kurierów, pokazują, że owocuje to zdecydowanym wzrostem liczby zamówień i lojalności klientów. Te natomiast przekładają się na konkretne zyski restauracji i centrum handlowego w niedziele bez handlu.
Piotr Kruszyński, prezes PizzaPortal.pl