Centrum Prasowe Wirtualnemedia.pl

Tekst, który zaraz przeczytasz jest informacją prasową.

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za jego treść.

2020-04-06

A A A POLEĆ DRUKUJ

Wsparcie pracowników w czasie pandemii COVID-19

 

Pojawienie się w Europie koronawirusa powodującego COVID-19 doprowadziło do wielu zmian w przestrzeni publicznej. Zamknięto uczelnie, szkoły, przedszkola, a coraz więcej firm przechodzi na tzw. home office. Wszystkie te działania mają na celu zminimalizowanie rozprzestrzeniania się wirusa. Działy HR i menedżerowie muszą stawić czoła nowemu wyzwaniu – jak wspierać zespół w sytuacji, w której wszyscy odczuwają stres i przemęczenie potęgowane przez chaos informacyjny?

Epidemia COVID-19, a także związany z nią zakaz wychodzenia z domów spowodowały, że znaczna część pracowników wykonuje swoje codzienne obowiązki zdalnie. Pracodawcy praktycznie z dnia na dzień stanęli przed koniecznością zorganizowania swoim zespołom pracy w systemie home office, a także skoordynowania ich działań tak, aby zapewnić organizacji ciągłość funkcjonowania, szybkość reagowania na zmieniającą się sytuację a jednocześnie utrzymać poziom zaangażowania zespołów. Pracownicy z kolei znaleźli się w nowej sytuacji zawodowej, w której mogą czuć się niepewnie. Dodatkowo ich strach mogą potęgować doniesienia o rozwoju epidemii. Co można zatem zrobić, aby wyjść z tej sytuacji obronną ręką?

Jak motywować zespół podczas pracy zdalnej?

Tak zwany home office dotychczas był benefitem dla pracownika oferowanym przez organizacje. To pracownik decydował, kiedy i gdzie chce skorzystać z tego benefitu, i czy poświęca ten czas na realizację zadań codziennych, pracę koncepcyjną, czy też wykorzysta go na jednoczesną opiekę np. nad chorym dzieckiem. Dzisiaj mówimy o sytuacji, kiedy to praca zdalna staje się codziennym środowiskiem pracy, ale często obarczonym dodatkowymi elementami, które nie były zakładane w żadnych planach ciągłości działań organizacji, takich jak izolacja, w której funkcjonujemy już od prawie 3 tygodni, niedziałające szkoły i przedszkola oraz nieprzewidywalność tego, co jeszcze może się wydarzyć i na jak długo.

To wszystko może być przyczyną dezorientacji pracowników, odbić się negatywnie na ich motywacji oraz spowodować ich zniechęcenie. Kluczowa w tym trudnym czasie jest rola managerów wspieranych przez działy HR, myślenie o pracownikach wielowymiarowo. Warto zwracać uwagę pracowników na aspekty takie jak: priorytetyzacja zadań, odpowiednia organizacja pracy w domu, tworzenie planu dnia/pracy, umiejętność zakończenia dnia pracy i przejścia w „tryb dom”, spotkania nieformalne kilkuminutowe na „wirtualną kawę”. Ale najważniejsze będą empatia, wyrozumiałość i uważność menedżerska na swoich pracowników.

Technologia jest naszym sprzymierzeńcem. Dzięki aplikacjom i programom: Teams, Google Hangouts, Skype, Asana czy Trello, możemy sprawnie zorganizować pracę zdalną nawet dużego, rozproszonego zespołu. Kluczowy jest podział zadań w zespołach, regularnie organizowane wirtualne spotkania, podczas których zostaną omówione kolejne kroki, ale również zachowanie balansu między spotkaniami, a merytoryczną pracą. Każda firma ma swoje specyficzne potrzeby, dlatego też warto szukać różnych rozwiązań i je testować, by znaleźć te najbardziej efektywne – radzi Katarzyna Turska, Dyrektor ds. Zarządzania Zasobami Ludzkimi w Sodexo Benefits and Rewards Services Polska.

Wsparcie także psychologiczne

O pracowników warto zadbać nie tylko pod względem ich bezpieczeństwa, higieny czy dbałości o komfort pracy w domu. Kolejnym aspektem jest również dbanie o ich psychikę. Warto zadbać o to, aby wiedzieli, jak radzić sobie z lękiem, potrzebą kontroli i myślami, które wpływają na nasze emocje. Warto na to zwrócić uwagę także dlatego, że zestresowany i przemęczony pracownik nie może wykonywać swoich obowiązków efektywnie. Ważne jest uzmysłowienie pracownikom, że wszyscy znajdują się w niecodziennej sytuacji, która może wywoływać wiele różnych emocji – lęk, smutek, złość czy też kumulację ich wszystkich. Emocje te są jak najbardziej uzasadnione i stanowią naturalną reakcję na sytuację zagrożenia. Mimo wszystko ich zbyt duże nasilenie może istotnie przeszkadzać w funkcjonowaniu. Co zrobić w takiej sytuacji?

Niestandardowe warunki wymagają niestandardowych rozwiązań. Nie można zapominać, że pracujemy w domach, w których są inni domownicy. Opiekujemy się dziećmi, zajmujemy się domem, a jednocześnie pracujemy. Czasem jest też wręcz odwrotnie – jesteśmy kompletnie sami, nie mając z kim dzielić swoich emocji. Praca na pełen etat w tak zmienionych i trudnych warunkach oraz ogólna niepewność mogą spowodować, że pracownik odczuje silny stres i przemęczenie. W mojej opinii to właśnie psychika będzie odgrywała kluczową rolę i pozwalała budować zaangażowanie, wzajemne zaufanie i wydajność pracy. Dlatego w Sodexo stworzyliśmy naszym pracownikom możliwość skorzystania z indywidualnych konsultacji z psychologiem – powiedziała Katarzyna Turska z Sodexo Benefits and Rewards Services.

Jak zadbać o tych, którzy nie mogą pracować zdalnie?

Warto także pamiętać o tych pracownikach, którzy ze względu na charakter wykonywanej pracy nie mogą pracować zdalnie. Kurierzy, sprzedawcy, aptekarze, a także pracownicy fabryk codziennie muszą stawiać się w miejscu pracy, aby wykonywać powierzone im zadania. W związku z tym Ministerstwo Rozwoju przygotowało dla przedsiębiorców rekomendacje działań, w tym zachowania bezpiecznej odległości od rozmówcy oraz promowania zasad higieny i wiedzy z zakresu BHP. Ministerstwo ponadto apeluje, aby przedsiębiorcy zachęcali do dokonywania płatności bezgotówkowych, ponieważ na banknotach mogą być przenoszone wirusy. To ważne zalecenie szczególnie dla pracowników sklepów, a także kurierów i wszystkich tych, którzy w tym trudnym czasie mają kontakt z klientami.

Podstawą do utrzymania zdrowej relacji na linii pracodawca-pracownik jest wzajemne zrozumienie oraz współpraca. Bez względu na to, czy zespół pracuje zdalnie, czy musi stawiać się w miejscu pracy, udzielenie mu wsparcia jest bardzo ważnym zadaniem menedżera. Nie można jednak zapominać, że ta sytuacja jest uciążliwa także dla właścicieli firm i członków zarządu. Aby czas kwarantanny zakończył się pomyślnie dla firmy, obie strony muszą wykazać się dobrą wolą.





Tylko na WirtualneMedia.pl

Zaloguj się

Logowanie

Nie masz konta?                Zarejestruj się!

Nie pamiętasz hasła?       Odzyskaj hasło!

Galeria

PR NEWS