Potwierdzenie wysokiej jakości produktu i jego rodzimego pochodzenia przez ekspertów z branży spożywczej; prestiż wynikający z posiadania certyfikatu programu, którego patronem honorowym jest Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi; możliwość korzystania z potencjału godła promocyjnego i narzędzi udostępnianych laureatom bezpłatnie - między innymi te czynniki decydują o dużym zainteresowaniu producentów żywności Ogólnopolskim Programem Promocyjnym „Doceń polskie”. 27 kwietnia w Czeladzi odbyła się XX atestacja artykułów spożywczych, podczas której Loża Ekspertów podejmowała decyzje o przyznaniu certyfikatów jakości. Do audytu zakwalifikowano blisko 170 produktów z oferty 75 firm z całego kraju.
Atestacja produktów spożywczych odbyła się 27 kwietnia br. w Czeladzi. Loża Ekspertów (grono specjalistów z branży spożywczej) obradowała już po raz dwudziesty. - Pierwsza certyfikacja miała miejsce w 2011 roku. Trudno generalizować, ale w mojej opinii żywność już wtedy prezentowała wysoki poziom. Gwałtowny skok jakości artykułów spożywczych miał miejsce po transformacji ustrojowej. Przez ostatnie pięć lat realizowania programu jakość produktów jeszcze wzrosła, ale zmiany te nie są aż tak zasadnicze; po prostu trudno ulepszyć bardzo dobre produkty. Obserwujemy jednak nowe sposoby pakowania i podawania wyrobów, innowacyjne artykuły i ciekawe rozwiązania stosowane przez producentów; o stagnacji na rynku spożywczym nie ma mowy - podkreślał jeszcze przed audytem Mirek Drewniak, mistrz kuchni i przewodniczący Loży Ekspertów programu „Doceń polskie”. Współzałożyciel i członek Fundacji Klubu Szefów Kuchni przypomina, że audyty odbywają się co kwartał, zawsze o innej porze roku. - Podczas audytów oceniamy coraz więcej produktów regionalnych i sezonowych. Trzeba jednak pamiętać, że pora roku (a dokładniej stan surowców, z których powstają produkty) wpływa na jakość wielu produktów, np. nabiału, czy pieczywa - dodawał.
Mimo jubileuszu, XX certyfikacja nie odbiegała od dotychczasowych. Członkowie Loży Ekspertów indywidualnie ocenili każdy spośród blisko 170 zgłoszonych wyrobów. - Istotne jest, że program nie ma charakteru plebiscytu. Loża Ekspertów nie wybiera najlepszego produktu w danej kategorii, ale rozpatruje z osobna każdy artykuł spożywczy i przyznaje mu noty w skali od 1 do 10 za smak, wygląd i stosunek jakości do ceny. Certyfikat „Doceń polskie” zdobywają tylko produkty, które uzyskają minimum 7,5 punktu. Żywność z maksymalnymi notami, samymi 10, jest honorowana także tytułem TOP PRODUKT - powiedział Marek Bielski, twórca Ogólnopolskiego Programu Promocyjnego „Doceń polskie”.
W ten sposób ocenione zostały wszystkie produkty zakwalifikowane do audytu, czyli artykuły posiadające tzw. polski akcent, wyrażający związek wyrobu z naszym krajem. W certyfikacji udział wzięły wyroby z asortymentu 75 producentów reprezentujących wszystkie województwa. - Eksperci ocenili pieczywo, nabiał, warzywa, przetwory, ryby, słodycze, napoje, dania gotowe, mięsa oraz wyroby marek własnych. Zróżnicowane są nie tylko produkty, ale i ich wytwórcy - w programie udział biorą firmy o odmiennym zasięgu, strukturze, czy sposobie funkcjonowania: zarówno ogólnopolskie marki, jak i lokalni producenci. W centrum zainteresowania pozostaje jednak produkt, certyfikaty są przyznawane za konkretny wyrób, a nie za całą działalność firmy - zaznaczyła Karolina Szlapańska, organizatorka przedsięwzięcia propagującego rodzime artykuły spożywcze wysokiej jakości.
- Nie wszystkie artykuły zdobywają certyfikat. Producenci, których wyroby nie uzyskały wysokich not otrzymują jednak cenną informację zwrotną; sygnał, że produkt wymaga dopracowania. Ta wiadomość powinna być impulsem do zmian i poprawy jakości - dodawał M. Drewniak.
Trwa liczenie punktów, na podstawie których przyznawane są certyfikaty jakości. Informacje o nagrodzonych wyrobach oraz ich producentach będą dostępne na blogu programu „Doceń polskie”, który jest dostępny pod adresem www.blog.docenpolskie.pl.
* * *
Autor: Anna Koza, Adventure Media
* * *
Ogólnopolski Program Promocyjny „Doceń polskie”
www.docenpolskie.pl
www.blog.docenpolskie.pl
Celem programu „Doceń polskie” jest promocja wysokiej jakości produktów spożywczych dostępnych na polskim rynku. Ich selekcją, oceną i przyznaniem certyfikatu „Doceń polskie” zajmują się specjaliści zawodowo związani z żywnością i technologią żywienia, którzy tworzą Lożę Ekspertów. Zasiadają w niej m.in. członkowie Fundacji Klubu Szefów Kuchni.
Twórca programu „Doceń polskie” jest także organizatorem projektu BlogerChef (blogerchef.pl) – innowacyjnego przedsięwzięcia skierowanego do blogerów kulinarnych.
* * *
KONTAKT:
Ogólnopolski Program Promocyjny „Doceń polskie”
www.docenpolskie.pl
Kontakt dla mediów:
Anna Koza
anna.koza@adventure.media.pl
Adventure Media s. c. Agencja Public Relations
www.adventure.media.pl
tel. 32 724 28 84
fax 32 417 01 70