Zielona Linia, jako nowoczesne centrum konsultacyjno-informacyjne, udziela informacji na temat urzędów pracy i rynku pracy, w tym, przede wszystkim, zatrudniania cudzoziemców w Polsce. Aby Klienci mogli swobodnie korzystać z usług Centrum, stworzono kilka kanałów kontaktu. Najpopularniejszym jest infolinia, pod numerem telefonu 19524. Ponadto Klienci Zielonej Linii mogą uzyskać informację kontaktując się na czacie lub pisząc mail. Od niemal dwóch lat istnieje również możliwość skorzystania z usługi tłumacza języka migowego. Jak z niej skorzystać? Odpowiadamy.
Głównym celem Zielonej Linii (Centrum Informacyjno-Konsultacyjne Służb Zatrudnienia) jest przekazywanie informacji na temat wsparcia oferowanego przez urzędy pracy. Dotyczy ono przede wszystkim rejestracji osób bezrobotnych, form aktywizacji zawodowej oraz usług skierowanych do pracodawców, którzy chcą zatrudnić osoby zarejestrowane. Ponadto Zielona Linia udziela informacji na temat zatrudniania cudzoziemców w Polsce. Wiąże się to zarówno z tytułami pobytowymi obcokrajowców, jak i dokumentami legalizującymi pracę. Wszystko po to, aby pracodawcy, którzy planują zatrudnienie cudzoziemca, otrzymali w jednym miejscu kompleksową informację na ten temat.
Kanały kontaktu
Żeby ułatwić uzyskanie informacji, Zielona Linia przygotowała kilka kanałów kontaktu. Najpopularniejszym jest infolinia (nr 19524), czyli możliwość rozmowy z konsultantem przez telefon. Klienci mogą również uzyskać informacje na czacie (https://zielonalinia.gov.pl/kontakt-31913) lub wysłać pytanie na adres: kontakt@zielonalinia.gov.pl.
Ważnym źródłem wiedzy dla Klientów Zielonej Linii jest portal zielonalinia.gov.pl. Znajdują się w nim m.in. treści stałe, czyli informacje o rejestracji w urzędzie pracy, formach wsparcia zawartych w ustawie o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy oraz artykuły na temat przepisów prawa pracy, przepisów dotyczących zatrudnienia cudzoziemców czy bieżących spraw dotyczących rynku pracy.
Tłumacz języka migowego
W sierpniu 2022 r. Zielona Linia uruchomiła usługę skierowaną do osób niesłyszących i słabosłyszących, które znają polski język migowy (PJM) i chcą uzyskać informacje na temat rynku pracy lub załatwić sprawę w urzędzie pracy. Jest to kontakt z konsultantem, który zna język migowy i może:
1. Udzielić informacji w PJM.
2. Tłumaczyć rozmowę z pracownikiem urzędu pracy.
Ad 1. Połączenie z konsultantem Zielonej Linii, który zna język migowy, w celu uzyskania informacji jest możliwe z dowolnego miejsca i nie wymaga wizyty w urzędzie pracy.
Ad 2. Jeżeli podczas wizyty w urzędzie pracy osoba niesłysząca potrzebuje tłumacza języka migowego, urzędnik może połączyć się z konsultantem Zielonej Linii, który będzie tłumaczył rozmowę na język migowy. Pracownik urzędu pracy, który potrzebuje skorzystać z usługi tłumacza języka migowego, może zarezerwować rozmowę z konsultantem Zielonej Linii lub połączyć się od razu, jeśli konsultant jest dostępny.
Do połączenia z konsultantem Zielonej Linii potrzebne są:
- komputer lub telefon z kamerą i funkcją wideo,
- dostęp do Internetu,
- dowolna przeglądarka internetowa.
W celu nawiązania połączenia video z konsultantem, należy wejść na stronę: https://zielonalinia.gov.pl/zl-migowy i kliknąć w grafikę „Połącz z konsultantem”.
Pod tym adresem dostępna jest również informacja na temat wymagań technicznych niezbędnych do realizacji połączenia.
W 2023 roku zarezerwowano 141 rozmów z konsultantem Zielonej Linii, który zna język migowy.