Dużo więcej reklam aut w telewizji, radiu i kinach. Volkswagen z największym budżetem
Producenci i importerzy samochodów osobowych w styczniu br. wydali na reklamy poza internetem 23,4 proc. więcej niż rok wcześniej. Zwiększyli swoją obecność w telewizji, radiu, magazynach i kinach, a ograniczyli w dziennikach i na outdoorze. Liderem wydatków był Volkswagen Group Polska.
Z raportu o wydatkach cennikowych przygotowanego przez Kantar Media dla serwisu Wirtualnemedia.pl wynika, że w styczniu br. importerzy i producenci samochodów osobowych wydali na reklamy w mediach poza internetowych 99,01 mln zł. Było to 23,4 proc. więcej niż w styczniu 2014 roku.
Najwięcej przeznaczyli na reklamy w telewizji - 45,9 mln zł, o 9,7 proc. więcej niż rok wcześniej. Zwiększyli też nakłady na obecność reklamową w stacjach radiowych - o 12,2 proc., do 30,2 mln zł. Magazyny na reklamach samochodów osobowych zarobiły w porównaniu z analogicznym okresem ub.r. o 35,5 proc. więcej (7,1 mln zł), a kina - aż 20 razy więcej (12 mln zł).
W pierwszym miesiącu br. mniej było reklam aut osobowych w dziennikach (spadek wydatków o 41,2 proc., do 1,7 mln zł) i na nośnikach reklamy zewnętrznej (spadek o 24,8 proc., do 2,1 mln zł).
Styczeń tradycyjnie już od lat jest miesiącem, w którym importerzy wyprzedają auta z poprzedniego rocznika. Ten czynnik determinuje też komunikację reklamową - większość reklam podkreślała właśnie niższe ceny aut wyprodukowanych w 2014 roku.
Do wzrostu wydatków reklamowych w styczniu br. mogły przyczynić się wyniki sprzedażowe importerów w 2014 roku - branża zanotowała kilkuprocentowy wzrost sprzedaży nowych samochodów w skali roku. Trend ten utrzymuje się.
Według Carmarket.com.pl w styczniu br. sprzedano w Polsce 32 888 nowych aut osobowych i lekkich dostawczych, o 2 proc. więcej niż rok wcześniej. Najwięcej sprzedało się samochodów marki Skoda (4 577), Toyota (3 527) i Volkswagen (3 217).
Cennikowe wydatki na reklamy samochodów osobowych (dane Kantar Media) |
|||
WIRTUALNEMEDIA.PL |
I 2014 |
I 2015 |
zmiana proc. |
Telewizja |
41 817 985 zł |
45 880 539 zł |
9,7 |
Radio |
26 922 868 zł |
30 213 134 zł |
12,2 |
Kina |
589 908 zł |
12 011 881 zł |
1936,2 |
Magazyny |
5 260 775 zł |
7 126 706 zł |
35,5 |
Outdoor |
2 813 288 zł |
2 114 965 zł |
-24,8 |
Gazety |
2 838 571 zł |
1 668 142 zł |
-41,2 |
razem |
80 243 395 zł |
99 015 367 zł |
23,4 |
Największym reklamodawcą w styczniu br. wśród importerów aut osobowych był Volkswagen Group Polska, producent samochodów takich marek jak Skoda, Volkswagen i Audi. Na reklamy w mediach pozainternetowych wydał 34,7 mln zł, o 36,3 proc. więcej niż rok wcześniej.
Drugie miejsce na reklamowym podium zajął General Motors Poland, właściciel m.in. marki Opel. Koncern zostawił w mediach 8,8 mln zł, o 39,2 proc. więcej w skali roku. Wydatki Toyota Motor Poland wzrosły natomiast o 81,3 proc. - do 7,2 mln zł. Toyota od dłuższego czasu regularnie promuje swoje auta m.in. w telewizji i radiu reklamami z udziałem Włodzimierza Zientarskiego.
Z kolei Fiat Auto Poland zwiększył cennikowe wydatki o 63,1 proc. (do 6,1 mln zł), a Kia Motors Polska - o 69,4 proc., do blisko 6 mln zł.
Cennikowe wydatki na reklamy samochodów osobowych |
|||
(bez autopromocji, dane Kantar Media) |
|||
WIRTUALNEMEDIA.PL |
I 2014 |
I 2015 |
zmiana proc. |
VOLKSWAGEN GROUP POLSKA |
25 481 002 zł |
34 741 861 zł |
36,3 |
GENERAL MOTORS POLAND |
6 326 821 zł |
8 809 461 zł |
39,2 |
TOYOTA MOTOR POLAND |
3 978 973 zł |
7 213 363 zł |
81,3 |
FIAT AUTO POLAND |
3 709 413 zł |
6 050 149 zł |
63,1 |
KIA MOTORS POLSKA |
3 532 969 zł |
5 985 420 zł |
69,4 |
wszyscy reklamodawcy |
80 243 395 zł |
99 015 367 zł |
23,4 |
Dołącz do dyskusji: Dużo więcej reklam aut w telewizji, radiu i kinach. Volkswagen z największym budżetem