SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

Orange Polska po decyzji UOKiK-u zwróci klientom prepaidowym niewykorzystane środki

Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów zobowiązał Orange Polska do zwrotu niewykorzystanych środków użytkownikom ofert prepaidowych. Telekom wykona tę decyzję regulatora. Wcześniej UOKiK podobne decyzje wydał wobec operatorów sieci T-Mobile i Plus, a na Polkomtel nałożył ponad 20 mln zł kary.

W komunikacie UOKiK-u opisano, że Orange Polska we wzorcach umów usług przedpłaconych (pre-paid) zastrzegał, że w chwili rozpoczęcia okresu pasywnego wartość niewykorzystanego limitu jednostek taryfowych jest automatycznie anulowana. Jedynym sposobem na to, aby zgromadzone pieniądze nie przepadły, było kolejne doładowanie przedłużające ważność konta.

Jeśli konsument tego nie zrobił, bo np. zapomniał, a chciał zmienić operatora, tracił niewykorzystane środki. Według UOKiK-u mMogło go to zniechęcić do wyboru konkurencyjnej firmy, nawet jeśli otrzymał lepszą ofertę.

Regulator podkreślił, że kwestia zwrotu niewykorzystanych środków z konta na kartę przy wyborze nowej firmy telekomunikacyjnej jest już uregulowana w prawodawstwie unijnym: w grudniu 2018 r. wszedł w życie Europejski Kodeks Łączności Elektronicznej zawierający przepis, zgodnie z którym przy zmianie operatora dotychczasowi dostawcy usług pre-paid muszą na wniosek konsumenta zwrócić pozostałe na koncie środki.

Od tej operacji mogą pobierać opłatę współmierną do rzeczywiście poniesionych przez nich kosztów, jeśli zostało to określone w umowie. Unijne prawo musi zostać implementowane do polskiego. W niektórych europejskich krajach takich jak Niemcy, Austria, Węgry, Chorwacja czy Hiszpania zwrot od dawna jest już regułą.

Zwrot od Orange w ciągu miesiąca

W środę poinformowano, że prezes UOKiK-u Tomasz Chróstny zobowiązał Orange Polska do wprowadzenia procedury zwrotu pozostałych na koncie pre-paid pieniędzy. Ma to nastąpić w ciągu miesiąca od daty uprawomocnienia się decyzji. Do tego czasu spółka musi poinformować o nowych zasadach wszystkich konsumentów usług przedpłaconych, a osoby po 65. roku życia - w formie SMS-owej.

- Nie będziemy się odwoływać od tej decyzji UOKiK-u - powiedział portalowi Wirtualnemedia.pl Wojciech Jabczyński, rzecznik Orange Polska.

- Orange Polska to ostatnia z badanych przez nas największych sieci, która nie oddawała konsumentom mającym telefony na kartę niewykorzystanych pieniędzy. Cieszę się, że uporządkowaliśmy tę praktykę, zaś konsumenci mogą odzyskać od operatorów pieniądze pozostałe na ich kontach pre-paid - komentuje Tomasz Chróstny.

- Utrata niewykorzystanych środków zgromadzonych na koncie pre-paid z powodu braku kolejnego doładowania to utrudnianie zmiany operatora, co jest zakazane przez Prawo Telekomunikacyjne i Europejski Kodeks Łączności Elektronicznej. Operatorzy mają obowiązek uczciwie rozliczać się z konsumentami przy zmianie dostawcy usług - podkreśla.

Jak uzyskać zwrot pieniędzy od Orange Polska

W komunikacie UOKiK-u poinformowano, że do zwrotu środków uprawnieni będą klienci, którzy w chwili złożenia wniosku mają co najmniej 6-miesięczny staż w sieci Orange lub sieci nju mobile.

Konsumenci muszą złożyć wniosek o zwrot niewykorzystanych środków w ciągu 30 dni od zmiany operatora lub upływu okresu ważności połączeń przychodzących. Mogą to zrobić osobiście w autoryzowanych salonach Orange Polska, poprzez specjalny formularz elektroniczny dostępny w internecie lub telefonicznie, dzwoniąc na numer infolinii Biura Obsługi Klienta (ta ostatnia możliwość tylko do 1 kwietnia 2021 r.).

Zgodnie z Europejskim Kodeksem Łączności Elektronicznej telekom może pobrać niewielką opłatę manipulacyjną wynoszącą maksymalnie 20 zł.

Zwrotowi nie będą podlegały środki powyżej nominalnej kwoty doładowania. Przykładowo jeśli konsument doładował konto kwotą 50 zł i w ramach oferty promocyjnej otrzymał dodatkowe 25 zł, więc na koncie łącznie miał do wykorzystania 75 zł . W momencie zmiany operatora na koncie pozostało mu 55 zł, ponieważ wykorzystał tylko 20 zł. Przysługuje mu zwrot 50 zł (nominalna wartość doładowania) pomniejszony o opłatę manipulacyjną.

Zgodnie z decyzją UOKiK-u w ciągu 30 dni od złożenia wniosku, Orange Polska przeleje pieniądze na wskazany przez konsumenta rachunek bankowy.

W trzecim kwartale br. Orange Polska wypracował przychody w kwocie 2,8 mld złotych, po spadku o 2,7 proc. rok do roku. Zysk EBITDA wyniósł 742 mln zł po uwzględnieniu kosztów leasingu (EBITDAaL). Liczba klientów pakietów konwergentnych wyniosła ponad 1,4 mln, a użytkowników z usług telewizyjnych - 1 mln użytkowników. Firma planuje w II kw. 2021 roku przedstawić aktualizację strategii.

Zwroty od T-Mobile i Play, kara dla operatora Plusa

Postępowanie wyjaśniające w sprawie niezwracania przez cztery największe telekomu niewykorzystanych środków klientom ofert na kartę zostało rozpoczęte przez Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów we wrześniu 2016 roku.

Na początku br. UOKiK uznał, że Polkomtel, operator sieci telekomunikacyjnej Plus, naruszył interesy klientów, nie zwracając użytkownikom taryf prepaidowych niewykorzystanych środków. Firma ma zapłacić 20,43 mln zł kary.

- Na obecnym etapie Polkomtel nie zgadza się z decyzją UOKiK i uważa ją za pozbawioną podstaw prawnych. Na pewno odwołamy się do sądu i do czasu ostatecznego i prawomocnego wyroku, decyzja UOKiK pozostaje nieprawomocna, w związku z czym nie może być podstawą do żądania zwrotu środków - przekazał portalowi Wirtualnemedia.pl Arkadiusz Majewski, starszy specjalista w dziale komunikacji korporacyjnej w Polkomtelu.

W lipcu br. Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów poinformował, że w ramach jego postępowania T-Mobile Polska zobowiązał się do zwrotu niewykorzystanych środków użytkownikom ofert prepaidowych. Zwrot przysługiwał klientom korzystającym z usług T-Mobile od minimum 6 miesięcy.

Natomiast we wrześniu br. UOKiK nakazał operatorowi sieci Play zwrot klientom ofert prepaidowych niewykorzystanych środków na ich kontach. Telekom nie odwoływał się od tej decyzji, zapowiedział, że składanie wniosków o zwrot niezużytych środków umożliwi klientom pod koniec listopada.

Dołącz do dyskusji: Orange Polska po decyzji UOKiK-u zwróci klientom prepaidowym niewykorzystane środki

0 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl