Podsumowanie 2015 roku i prognozy na 2016 według szefów biur reklamy
O tym, co ważnego wydarzyło się w Polsce i na świecie w 2015 roku oraz o tym, czego możemy spodziewać się i z czym musimy liczyć się w roku bieżącym mówią portalowi Wirtualnemedia.pl szefowie biur reklamy mediów. Swoimi spostrzeżeniami dzielą się Izabela Kowalczyk-Dudek, Maciej Moszczyński, Wojciech Piwocki i Bartosz Wysocki.
Bartosz Wysocki, dyrektor sprzedaży Gazeta.pl
Wydarzenie roku:
Zostawiając z boku politykę - awans reprezentacji Polski w piłce nożnej do Mistrzostw Europy 2016. Dzięki temu wydarzeniu także rok 2016 może być ciekawy - zarówno z punktu widzenia kibiców, jak i rynku reklamowego. Takie wydarzenia zawsze pozytywnie wpływają na wydatki reklamowe.
Ważne wydarzenie to także wejście firmy Cinkciarz.pl na rynek amerykański i podpisanie kontraktu sponsorskiego z Chicago Bulls. Polski fin-commerce staje się globalnym graczem.
Sukces roku:
Sukcesem jest z pewnością dalszy rozwój rynku reklamy online. Wideo i mobile to już nie tylko „fajerwerki” i dodatki, ale pełnoprawni udziałowcy rynku reklamy online. To cieszy, bo wraz ze wzrostem popularności reklamy wideo coraz więcej budżetów telewizyjnych przepływa do internetu. Do sukcesów dodać można także zmianę podejścia klientów do reklamy digitalowej. Kto dziś rozlicza wszystkie kampanie mówiąc, że słabo się klika? Coraz ważniejsze są wielowymiarowe kryteria jakościowe, a nie tylko pusty CTR. To sukces całej branży i świadectwo jej dojrzałości.
Serwis / aplikacja / projekt roku:
Zarówno w Polsce, jak i na świecie aplikacją roku jest moim zdaniem Snapchat. Rosnąca popularność, a jednocześnie „ulotność” przekazu wymusza na chcących wykorzystać ten kanał komunikacji podejście inne niż dotychczas. Marketerzy i agencje wychowani w kulcie „brand identity” i „brand booków”, które nakazywały bezwzględnie szanować logotyp i normy, nagle zderzają się z nowym podejściem i muszą zaakceptować „wariacje” na temat swoich marek. Kto kiedyś zaakceptowałby odręcznie napisany lub narysowany logotyp marki? Dziś to staje się normą.
Dużym sukcesem jest także rozwój marki Sport.pl w obszarach sportu amatorskiego i fitnessu. Warto to podkreślić, bo ten trend pokazuje pozytywną zmianę w społeczeństwie i wzrastającą świadomość korzyści ze zdrowego trybu życia.
Trend roku:
Trendem roku w reklamie jest na pewno wykorzystanie danych do targetowania i rozwój jakościowego zakupu w reklamie automatycznej. To zmieni zarówno krajobraz po stronie wydawców, jak i domów mediowych oraz reklamodawców. Do łask wrócą usługi konsultingu mediowego, wzrośnie znaczenie kreatywności i jakości komunikacji, a nie tylko ceny, zasięgu i efektywności. Optymalizacją zajmą się za nas maszyny, a my zajmiemy się emocjami.
Nie można zapomnieć o pojęciu, o którym mówi się obecnie coraz częściej: omnichannel commerce, czyli wielokanałowej sprzedaży. To będzie ogromne wyzwanie, by konsument wszędzie czuł i otrzymywał to samo - od komunikacji przez jakość procesu sprzedaży i obsługi posprzedażowej, niezależnie od miejsca zetknięcia się z produktem czy marką.
Prognoza na 2016 rok:
Cztery razy wzrost, czyli: wzrost wydatków na rynku reklamy online we wszystkich obszarach, wzrost świadomości uczestników rynku, wzrost wymagań odbiorców komunikacji (konsumentów), a dzięki temu wszystkiemu wzrost jakości w reklamie i komunikacji.
Izabela Kowalczyk-Dudek, dyrektor biura reklamy tygodnika „Polityka”
Wydarzenie roku:
Kampania prezydencka Andrzeja Dudy, która spowodowała, że nieznany polityk w ciągu pięciu miesięcy pokonał kandydata startującego z 65 proc. poparciem.
Decyzja o powstaniu mediów narodowych - zmiany (póki co głównie kadrowe) następują bardzo szybko, zatem i na efekty nie będziemy raczej długo czekać.
Problem masowej imigracji oraz zamachy terrorystyczne w Europie. Skutki społeczne i gospodarcze wynikające ze "strachu przed obcymi" będą odczuwalne dla wszystkich.
Sukces roku:
Prasa nie umarła, a tygodniki opinii (może z jednym wyjątkiem) mają się całkiem dobrze. Na październikowym Światowym Kongresie FIPP, Jerzy Baczyński został wybrany na przewodniczącego Światowego Kongresu Wydawców i Czasopism, a najbliższy 41. Światowy Kongres FIPP będzie miał miejsce w roku 2017 w Warszawie.
Na świecie i w Polsce cieszy sukces CD Project RED i nowego Wiedźmina 3. Bardzo udana zamiana lokalnego bohatera w światową markę.
Porażka roku:
„ Scenariusz pisany przez Żytnią”- kara za bezmyślność oraz kampania rajstop Adrian - wyjątkowo niesmaczna.
A na świecie i w Polsce Volkswagen i afera spalinowa, której konsekwencje odczuje cała branża motoryzacyjna.
Człowiek roku:
Piotr Szulczewski za sklep i aplikację zakupową Wish - z połączenia pomysłu i technologii, w każdej chwili "shopping made fun".
Mark Zuckerberg za deklarację hojnego daru na cele społeczne w związku z narodzinami córki. Z nadzieją, że dotrzyma słowa.
Kampania / projekt roku:
Bohoboco z Heleną Norowicz, bo pięknym można być w każdym wieku.
Liczne aktywności IKEA - zawsze interesujące, mądre, zaangażowane społecznie, wychodzące do ludzi.
Świąteczna Edeka „#HeimKommen” - dostrzeżenie wielkiego problemu samotności. Jak już wytrze się łzy, to od razu mamy chęć zjeść posiłek z rodziną.
I znowu Ikea. Domki dla uchodźców - czyli szybka reakcja i spełnienie jednej z najważniejszych potrzeb - bezpiecznego schronienia.
Trend roku:
Wciąż reklama natywna, content marketing oraz większy udział zakupów w modelu programmatic.
Prognoza na 2016 rok:
Zmiany na polskim rynku reklamowym mogą być duże, o ile media narodowe wdrożą pomysł znacznego ograniczenia reklam w stacjach publicznych.
Pobudzające aktywność reklamową wydarzenia: Olimpiada w Rio, EURO 2016 we Francji, wybory prezydenckie USA, ale też ograniczenia budżetów jakie mogą wyniknąć na skutek problemów gospodarczych Chin.
Dołącz do dyskusji: Podsumowanie 2015 roku i prognozy na 2016 według szefów biur reklamy