Polski mobile: podsumowanie 2012 roku, prognozy na 2013 (portale i agencje)
Mijający rok w internecie mobilnym podsumowują i prognozy na przyszły rok wysuwają przedstawiciele czołowych polskich wydawców i agencji z tego segmentu, m.in. Anna Kęsicka, Piotr Bubak, Stefan Nowak, Lucjan Exner, Tomasz Samul i Marcin Zaremba.
Portal Wirtualnemedia.pl kontynuuje podsumowanie mijającego roku w polskim internecie. Po agencjach interaktywnych i SEM/SEO przyszedł czas na czołowe portale i agencje działające w sektorze internetu mobilnego. Poniżej ich przedstawiciele opisują mijający rok w branży i prognozują najważniejsze trendy w przyszłym roku.
>>> Polska branża interaktywna w 2012 roku, prognozy na 2013
>>> Polskie SEM/SEO: Jaki był 2012 rok? Co w 2013?
>>> 2012 rok w polskiej reklamie, prognozy na 2013 (agencje)
Anna Kęsicka, Dyrektor ds. Rozwoju Biznesu, Wirtualna Polska
Najważniejsze wydarzenie w branży w 2012 roku
Trudno wskazać jedno. Z pewnością wielkie znaczenie dla branży mobile miała zacięta walka pomiędzy Apple a Samsungiem, zarówno w sferze nowych urządzeń, jak i… na salach sądowych. Front zmagań był szeroki, od patentów, przez pozycjonowanie, po udział w rynku sprzedaży. Miało to olbrzymi wpływ m.in. na ofertę produktową obu producentów.
Największy sukces w branży w 2012 roku
Moim zdaniem odniósł go Samsung, który stał się największym producentem telefonów, w tym tych z systemem Android. Wielkość sprzedaży Samsunga Galaxy SII, a teraz Samsunga Galaxy SIII i Samsunga Galaxy Note II naprawdę robi wrażenie.
Poza tym Instagram, kupiony przez Facebooka. Startupowy sukces - w niespełna 2 lata twórcy Instagramu zamienili ideę w miliard dolarów.
Największa porażka w branży w 2012 roku
W mijającym roku branża mobile nie odnotowała spektakularnych porażek. Zwraca jednak uwagę wyraźna utrata rynku przez producenta smartfonów HTC.
Człowiek lub ludzie, którzy wywarli największy wpływ na rynek w minionym roku - w Polsce i za granicą. Najważniejszy transfer na polskim rynku.
Niestety, w tym roku brakowało wyrazistych postaci, które szczególnie wyróżniałyby się na tle innych.
Kryzys w 2012 roku - jak mocno wpłynął na branżę?
Branża mobile cały czas się kształtuje i zmienia, wciąż wzrasta też zainteresowanie tym sektorem. Mobile zaciekawia i jednocześnie staje się coraz bardziej pożądany. To ciągle nowość, wykorzystywania możliwości, której uczą się dziś wszyscy użytkownicy - i konsumenci, i reklamodawcy, i marketerzy.
Coraz więcej podmiotów stara się, nawet przy typowo offline’owych produktach czy usługach, wykorzystywać potencjał, jaki daje technologia mobilna z jej aplikacjami, SMS-ami, geolokalizacją, itp. I to coraz śmielej…
Podsumowując zatem: w 2012 roku mobile kryzysu nie odczuł.
Co wydarzy się w branży w 2013 roku? Jakie będą zmiany i nowe trendy?
Miesiąc w mobile jest jak rok w innej branży :). Trudno tu prognozować, bo to trochę jak wróżenie z fusów. Coraz więcej usług płatnych będzie dostępnych na smartfony i tablety. Uważam, że to właśnie kanały mobilne będą uczyć nas płacenia za serwisy i usługi.
Poza tym… Powstanie więcej rozwiązań oraz aplikacji dedykowanych lokalnie, wykorzystujących marketing bezpośredni, a wszystko dzięki integracji geolokalizacji, mobile i social media (SoLoMo). Rozwój płatności mobilnych wpłynie na polski rynek m-commerce, który i tak, jak dotąd, rośnie najszybciej w Europie.
Zauważalnym trendem będzie przejście usług typowo offline’owych do kanału mobile. Część z nich, co znamienne, pominie przy tym tradycyjne www.
Nastąpi rozwój modelu operatorskiego Secure NFC opartego na nowych telefonach w technologii SIM-centric. Wzrośnie rola operatorów i rynku telekomunikacyjnego - operatorzy komórkowi odpowiadają za umieszczenie w kartach SIM aplikacji, takich jak np. mobilne portmonetki i karty zbliżeniowe. Działania te pozwolą na zwiększenie zaufania do technologii NFC i szersze jej wykorzystanie.
W przyszłym roku mogą nastąpić ciekawe zmiany na rynku systemów operacyjnych, ponieważ do mobilnych OS-ów dołącza Windows 8, który ten sam interfejs ma na smartfonie, tablecie i desktopie. Na pewno możemy liczyć na przetasowania udziałów.
Jednocześnie rok 2013 może okazać się wyzwaniem, gdy chodzi o infrastrukturę branży mobilnej - rosnąca liczba urządzeń musi mieć zapewniony dostęp do stabilnego i szybkiego połączenia z internetem.
Piotr Bubak, head of mobile w Grupie Onet
Najważniejsze wydarzenie w branży w 2012 roku
W 2012 roku ilość dostaw smartfonów w Polsce przekroczyła liczbę dostaw „zwykłych telefonów”. To ważna zmiana. Dodatkowo, dostępność smartfonów i coraz lepsza oferta na transmisję danych ze strony operatorów sprawia, że znacząco wzrasta liczba potencjalnych użytkowników i odbiorców mobilnych wersji mediów. Co więcej, o ile rozwój całego rynku mobile przebiega raczej stabilnie, to dostępność tabletów oraz rozwój rozwiązań smart TV rozwija się nadzwyczaj dynamicznie, powodując wysyp aplikacji i rozwiązań dedykowanych na te urządzenia.
Największy sukces w branży w 2012 roku
Trudno mówić tu o jakimś pojedynczym wydarzeniu. Można jednak wskazać szereg wskaźników (w Polsce i globalnie), które odnotowują kolejne rekordy, jak np. zasięg mobilnego internetu, ilość pobrań aplikacji, wartość inwestycji czy mobilnych płatności. Stabilny wzrost całej branży jest optymistyczny i dobrze wróży solidnemu rozwojowi biznesu w latach kolejnych.
Największa porażka w branży w 2012 roku
Porażką całej branży jest fakt, że chociaż obserwujemy coraz większe zainteresowanie ze strony szerokiego spektrum klientów i jesteśmy gotowi spełniać bardzo wymagające potrzeby, to wciąż brak zdecydowanego przekonania i zrozumienia możliwości mobile i wiążących się z nimi benefitów.
Kryzys w 2012 roku - jak mocno wpłynął na branżę?
Ciężko mówić o kryzysie w branży z perspektywy reklamy mobile, której przychody rok do roku rosną kilkukrotnie. Faktem jednak jest, że niepewność marketerów co do efektywności nowych, nawet bardzo obiecujących mediów, jakim jest zdecydowanie mobile, w połączeniu z kryzysem w branży owocuje rezygnacją z inwestycji w tym kanale i przeniesienie środków na stare i sprawdzone metody działania.
Co przyniesie 2013
Moim zdaniem w 2013 roku dostęp do internetu zdominują telefony komórkowe i tablety. Myślę, że w Polsce rok 2013 będzie czasem umacniania się trendów (zasięg, dostępność, chęć korzystania z usług mobile), nasycenia rozwiązaniami (rozwój aplikacji i pojawienie się nowych - szczególnie smart TV i mobilnych serwisów webowych), technologii (smartfon, tablet, smart TV). Pewne jest również, że aplikacje wideo na smart TV mogą w znaczącym stopniu wpłynąć na zmianę przyzwyczajeń konsumenckich i chęć korzystania z telewizji w tradycyjnym tego słowa znaczeniu - ze znacznie większym naciskiem na VoD. Przewiduję także, że w przestrzeni smartfonów i tabletów doczekamy się intensywnego wzrostu wydatków na reklamę mobilną oraz standaryzacji i znacznej poprawy jakości samych kreacji reklamowych.
Maciej Wiktorowski, kierownik serwisów mobilnych w Interia.pl
Najważniejsze wydarzenie w branży w 2012 roku
Dla popularności internetu mobilnego w Polsce największe znaczenie miały dwa wydarzenia. Po pierwsze, wprowadzenie przez operatorów sieci komórkowych ofert typu flat rate i obniżenie stawek za korzystanie z transferu danych. Internet mobilny nad Wisłą powoli wkracza w fazę wczesnej większości, co jest zwiastunem większych pieniędzy na tym rynku. Po drugie, uruchomienie transferu danych w technologii LTE. To znacząca jakościowo zmiana, jednak na razie dostępna tylko w największych polskich miastach. Jest to bardziej zapowiedź zmiany niż jej realny wymiar.
Największy sukces w branży w 2012 roku
Nie pokusiłbym się o wskazanie wydarzeń, które można określić mianem spektakularnych. Pod względem oferty sprzętowej ani iPhone 5, ani Samsung Galaxy III nie wprowadziły nowej jakości. Jedynie Nokia 920 zaoferowała bezprzewodowe ładowanie, jednak wstępne doniesienia z rynku o wynikach sprzedaży nie świadczą o niebywałym sukcesie. Producenci zaproponowali to, czego oczekiwali odbiorcy.
Pod względem finansowym za absolutny sukces należy uznać kupno Instagrama za kwotę miliarda dolarów. Nieźle wypadły też wyniki Samsunga.
Największa porażka w branży w 2012 roku
Ten tytuł ex equo powinien przypaść trzem wydarzeniom. Po pierwsze: absurdalna wojna patentowa hamująca rozwój technologii, a co za tym idzie ich upowszechnianie. Po drugie: mapy pod iOS 6 - szczytne założenie map w 3D zaowocowało ich udostępnieniem z dużą ilością pomyłek topograficznych i nie najlepszą wydajnością. Zupełnie nie jak produkt Apple. Po trzecie: słabe wyniki sprzedaży telefonów z Windows Phone - mimo sporej kampanii wypadły poniżej oczekiwań.
Człowiek lub ludzie, którzy wywarli największy wpływ na rynek w minionym roku - w Polsce i za granicą. Najważniejszy transfer na polskim rynku.
Wymieniam tylko Marka Zuckerberga, który kupując Instagrama pokazał, że biznes mobilny to równie duże pieniądze jak biznes desktopowy. Ponadto w jednym z wywiadów jasno i wyraźnie stwierdził, że tworzenie aplikacji hybrydowych, operujących na dużych zbiorach danych, nie jest sposobem na tworzenie aplikacji mobilnych w tani sposób, bo odbija się to na ich wydajności.
Najważniejszy transfer na polskim rynku to zmiana na stanowisku prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej - Magdalena Gaj zastąpiła Annę Streżyńską. Zmiana prowokuje także pytanie, czy misja poprzedniczki będzie kontynuowana przez następczynię.
Kryzys w 2012 roku - jak mocno wpłynął na branżę?
Wpłynął o tyle, że penetracja urządzeń mobilnych nie zwiększa się tak dynamicznie, jak tego oczekiwał rynek. W niektórych krajach przez moment jej wzrost w ogóle się zatrzymał (np. we Francji i Hiszpanii). Ludzie boją się inwestować pieniądze w nadal stosunkowo drogie urządzenia mobilne.
Co wydarzy się w branży w 2013 roku? Jakie będą zmiany i nowe trendy?
Nie można niczego stwierdzić ze stuprocentową pewnością. Bardzo możliwe jest, że z rynku zniknie RIM, być może Nokia zostanie wchłonięta przez Microsoft. Z pewnością spodziewać się można rozwoju interfejsów nawigowanych głosem oraz bardziej powszechnego wykorzystywania możliwość AR. Z pewnością zobaczymy nowego iPhone’a, iPada i Samsunga Galaxy III.
Michał Kowalczyk, head of business development department w Naszej Klasie
Najważniejsze wydarzenie w branży w 2012 roku
Bardzo trudno wskazać jedno, konkretne wydarzenie w branży mobile, które w znacznym stopniu wpłynęło na jej rozwój lub funkcjonowanie. Wydaje się jednak, że interesującym zjawiskiem jest coraz bardziej zacięta wojna na patenty między dwoma głównymi graczami, czyli Apple i Samsungiem. Przyglądam się temu i nie mogę wyjść ze zdziwienia. Blokowanie sprzedaży produktów w danym kraju tylko dlatego, że naruszają one patent, jest co najmniej zaskakujące. Apple patentuje wszystko - nawet to, czego jeszcze nie stworzył, już próbuje patentować. Ostatnio firma uzyskała wyłączność na urządzenie w kształcie prostokąta z zaokrąglonymi rogami, bo najnowszy Samsung Gallaxy skopiował to rozwiązanie. Zastanawia mnie, jak daleko to może się posunąć i co może wyniknąć z tego dla zwykłego użytkownika. Aż łezka się w oku kręci, gdy wspominam czasy producentów prześcigających się we wprowadzaniu coraz to nowszych rozwiązań, a nie blokujących sprzedaż urządzeń, bo naruszają patenty. Dziwne pateny.
Największy sukces w branży w 2012 roku
Według mnie największym sukcesem branży mobile w tym roku jest znaczny wzrost świadomości w zakresie mobilnego marketingu. Coraz więcej klientów, a także domów mediowych chce zdobywać wiedzę, jak wdrażać mobile do strategii marketingowych. Poszukują także możliwości wykorzystywania tego narzędzia jako dodatkowego kanału wspierającego sprzedaż. Obserwuję to na przykład w ilości zapytań dotyczycących mobilnych kampanii, a także rosnącej frekwencji na konferencjach dotyczących mobile marketingu. Warto jednak dodać, że w kwestii budowania świadomości wśród marketerów jest wciąż wiele do zrobienia. Ale kwestią czasu jest pełna dojrzałość branży w tej materii. Już teraz wiele domów mediowych tworzy komórki dedykowane branży mobile. Strony mobilne coraz rzadziej kierują na duże www, a internet mobilny przestaje być traktowany tak samo jak jego starsza wersja. Tzw. branża uczy się i poszerza wiedzę w temacie mobile - to jej największy sukces, ponieważ prowadzi do ukształtowania się tej gałęzi rynku.
Największa porażka w branży w 2012 roku
Największą branżową porażką mijającego roku jest według mnie fakt, że wciąż trzymamy się przekonania, które każe wierzyć, że „kolejny rok będzie rokiem mobile”. Przestałem już liczyć kolejne lata, w których słyszę od kolegów z branży, że nadchodzi rewolucja. Według mnie ani obecny, ani przyszły rok nie będzie rewolucyjny czy przełomowy dla sektora mobile. Zmiany, które zachodzą w tej branży, są ewolucyjne, powodują raczej „rozpędzanie się”. Jest to zasługą trudnej pracy, polegającej na lobbowaniu, tłumaczeniu i wyjaśnianiu otoczeniu, że rynek mobile ma sens i jest wartościowym, choć aktualnie wciąż niedostatecznie wykorzystywanym kanałem komunikacji. A zatem jako porażkę traktuję fakt, że wciąż za mało mówi się o tym, że rynek mobile potrzebuje pracy u podstaw bardziej niż wyczekiwania enigmatycznej rewolucji.
Kryzys w 2012 roku - jak mocno wpłynął na branżę?
W moim odczuciu kryzys roku 2012 nie wpłynął na branżę mobile. Jest to spowodowane faktem, że wydatki na tę formę reklamy stanowią wciąż znikomy udział w całości. Trudno zatem mówić o znaczących spadkach. Co więcej, w tych trudnych czasach marketerzy szukają nowych, lepszych rozwiązań i kierują swoje oczy i portfele właśnie w kierunku branży mobile.
Co wydarzy się w branży w 2013 roku? Jakie będą zmiany i nowe trendy?
Według mnie przyszły rok w branży mobile będzie czasem kontynuacji ewolucji, która powoli się finalizuje i nabiera konkretnych kształtów. Bez wątpienia coraz ważniejszą rolę będą odgrywały formaty richmediowe, które pokazują siłę i możliwości internetu mobilnego jako skutecznego narzędzia promocji. Zaczęły pojawiać się już w tym roku, dając możliwość zawarcia kreacji całych stron internetowych, a przy tym swoim wyglądem bardzo zachęcają do aktywności.
Z pewnością warto także obserwować działania Microsoftu, który pod koniec października 2012 wprowadził nową odsłonę swojego systemu operacyjnego Windows 8. Bazuje on na kaflach, doskonale znanych z Windows Phone. Należy się zatem spodziewać coraz większej integracji telefonu z komputerem, a to powinno przełożyć się na szersze korzystanie z telefonów z system Windows Phone. Spodziewam się tu interesujących wyników.
W 2012 Polacy pokochali płacenie zbliżeniowymi kartami w technologii NFC. Na fali popularności tego trendu coraz więcej nowych telefonów wyposażonych jest w moduł umożliwiający płacenie poprzez zbliżenie telefonu. Jeszcze dalej idzie m.in. MasterCard, wprowadzając mobilne płatności, w których autoryzacja transakcji odbywa się na ekranie telefonu.
Podsumowania agencji na kolejnej podstronie. ZAPRASZAMY!
Dołącz do dyskusji: Polski mobile: podsumowanie 2012 roku, prognozy na 2013 (portale i agencje)
musimy powiedzieć STOP dla GMO!