Wskaźnik optymizmu konsumentów wzrósł do 115 pkt
Wskaźnik optymizmu konsumentów po osiągnięciu najwyższego poziomu w historii badania w listopadzie, po raz kolejny wzrósł w grudniu - o 2,31 pkt proc. do 115 punktów, podał instytut badawczy Ipsos w komunikacie w piątek. Podobnie jak przed miesiącem, najbardziej pomogły oceny sytuacji gospodarczej w kraju, które z miesiąca na miesiąc są coraz lepsze.
Wskaźnik klimatu gospodarczego wzrósł 3,84 pkt proc. do 118,85 punktów.
"Obecnie już tylko 18% badanych ocenia, że w ostatnim czasie sytuacja gospodarcza się pogorszyła, a jeszcze mniej, bo 13% spodziewa się pogorszenia tej sytuacji w przyszłości. Równocześnie rośnie odsetek osób, których zdaniem mamy teraz do czynienia z poprawą sytuacji gospodarczej kraju. W grudniu odnotowaliśmy również poprawę ocen własnej sytuacji materialnej przez gospodarstwa domowe. Równocześnie przybyło osób, których zdaniem obecnie mamy dobry okres na zakupy dóbr trwałych"- podano w komunikacie.
Wskaźnik skłonności do zakupów zyskał 1,28 pkt proc. i przyjmuje wartość 112,43 pkt.
"Zdecydowanie najwięcej optymistów znajdziemy wśród osób najmłodszych oraz najlepiej sytuowanych. W tej ostatniej grupie, w grupie osób dysponujących najwyższymi zarobkami poziom optymizmu jest naprawdę imponujący - wskaźnik WOK przyjmuje wartość blisko 142 punkty. Z drugiej strony, najmniej optymistyczni są emeryci i renciści. W tej grupie wartość wskaźnika WOK nie przekroczyła jeszcze 100 punktów"- czytamy dalej.
Wskaźnik Optymizmu Konsumentów (WOK) może przyjmować wartości od 0 do 200. Ostatnie badanie przeprowadzono między 7 - 13 grudnia 2007 roku na reprezentatywnej losowo-kwotowej próbie 1008 Polaków w wieku 15 i więcej lat.
Dołącz do dyskusji: Wskaźnik optymizmu konsumentów wzrósł do 115 pkt